Patiënten evalueren gebruiksvriendelijkheid PGO’s
Hoe gebruiksvriendelijk is een persoonlijke gezondheidsomgeving of PGO? En wat betekent gebruiksvriendelijk? Op 20 juni 2023 bespraken eindgebruikers (patiënten en burgers) met designers en leveranciers wat gebruiksvriendelijkheid voor hen betekent. Tijdens het derde VIPP Live event evalueerden zij acht PGO’s op gebruiksgemak. De eerste twee events waren meer gericht op de kwaliteit van de technische gegevensuitwisseling.
Voorafgaand aan het event hadden de eindgebruikers aangegeven wat zij verstaan onder gebruiksvriendelijkheid. Dat leverde deze voorlopige definitie op: ‘Simpele taal, duidelijkheid over waarop je moet klikken, met gemak aan te passen persoonsgegevens en overzicht van welke gegevens zijn ingevoerd en welke nog niet.’
Overzichtelijk maar soms moeilijk te begrijpen
Gedurende het event werden veel bevindingen verzameld. Zo bleek dat patiënten snel hun zorgverlener vonden en dat enkele PGO’s overzichtelijk (medicatie)gegevens toonden. De verbeterpunten betroffen vooral het taalgebruik en ontbrekende functionaliteiten. Enkele gehoorde opmerkingen: “Wat betekent BgZ?” En: “Waarom kan ik niet zelf kiezen welke informatie ik in een overzicht wil presenteren en wat ik liever niet meer wil zien?”
In totaal zijn tijdens VIPP Live 78 unieke bevindingen opgehaald die in 23 categorieën zijn ingedeeld. De grootste categorieën zijn functionaliteit, eenvoud, vorm en minimalisme, hulp en documentatie en overzichtelijkheid.
Door de bril van designers
De aanwezige designers keken mee met de gebruikers en vroegen door op hun ervaring en het gebruiksgemak. De belangrijkste bevindingen vanuit designers-expertise waren:
- gebruikers vinden het aanmeld- en inlogproces complex;
- ze ervaren de oriëntatie en navigatie als ingewikkeld;
- ze willen graag de weergave van de interface en informatie kunnen aanpassen;
- ze willen graag duidelijke informatie over de omgang met en bescherming van hun persoonlijke gegevens en data;
- ze vinden de communicatie tijdens PGO-gebruik onduidelijk of inconsistent en die onduidelijkheid leidt tot verwarring.
Nadat de bevindingen waren geanalyseerd zijn er oplossingsrichtingen besproken. Onderwerpen die in samenwerking met MedMij, Nictiz, VZVZ en leveranciers inmiddels zijn opgepakt zijn onder andere: langdurige toestemming en patiëntvriendelijke termen.
Verbeterde langdurige toestemming
Vanaf 30 januari 2024 is het mogelijk om in je PGO voor een lange periode toestemming te geven voor het uitwisselen van gegevens. Dit betekent dat je als gebruiker minder vaak hoeft in te loggen met DigiD. Je PGO wordt daarmee nog gebruiksvriendelijker.
Patiëntvriendelijke termen
De gegevens die je in je PGO verzamelt kunnen medische termen bevatten die soms lastig te begrijpen zijn. Nictiz heeft daarom een eerste set medische termen vertaald en toegelicht voor patiënten. De verwachting is dat ook dit de gebruiksvriendelijkheid van het PGO ten goede komt. En dat zorgverleners minder hoeven uit te leggen.