Merel Backers
Merel Backers, voormalig borstkankerpatiënt bij Erasmus MC, heeft vanuit haar ervaringen met het intensieve behandeltraject op eigen initiatief een praktisch hulpmiddel ontwikkeld voor patiënten en zorgprofessionals om digitale zorg toegankelijker te maken. Als lead UX-ontwerper werkt zij nu samen met een team aan het ontwikkelen van de Digizorg app, dat inmiddels is gelanceerd in Erasmus MC. Om toekomstbestendige digitale toegang te ontsluiten voor de Digizorg app is Erasmus MC aangesloten op routeringsdienst TVS, waardoor patiënten kunnen inloggen met DigiD.
“Wat begon als mijn persoonlijke strijd tegen borstkanker is nu een ambitie om digitale zorg toegankelijker te maken.”
Persoonlijke strijd
In 2019 was ik een van de 14.862 vrouwen die de diagnose borstkanker kreeg. Van een ambitieuze, levendige jonge vrouw van 28 veranderde ik in één klap in ‘kankerpatiënt’. Mijn leven stond abrupt stil en ik begon een langdurig zorgtraject. Om de intensieve behandelingen te kunnen ondergaan, viel het me al snel op dat ik als patiënt moest navigeren door een doolhof aan onoverzichtelijke informatie.
Ik verbaasde me over de technologische achterstand door de vele folders, afsprakenbrieven, apps en de beperkte functionaliteit van het patiëntenportaal. Hoe kan het dat ik wel kan inzien waar mijn pakketje is aan de andere kant van de wereld met een track-and–trace code, maar nergens kan inzien of mijn bloedwaarden van in de ochtend goed genoeg zijn om later op de dag chemotherapie te ondergaan?
Toegankelijkheid digitale zorg
Door een combinatie van lange dagen in het ziekenhuis en mijn professionele achtergrond als UX-designer in de commerciële sector, kwam ik op ideeën om digitale zorg toegankelijker te maken. Ik begon met het vastleggen van mijn zorgproces waaruit het idee ontstond voor een app die werkt als persoonlijke zorg-assistent. Een praktische, digitale gids die je wegwijs maakt tijdens een behandeling in het ziekenhuis. Door bijvoorbeeld realtime notificaties te ontvangen over actuele wachttijden, afspraken of uitslagen tijdens een chemodag, krijg je als patiënt het gevoel van vrijheid en regie terug. Bij een intensief behandeltraject zit je soms uren te wachten omdat je hebt geen idee of je moet blijven of weg mag. Hoe fijn zou het zijn om een stukje te kunnen wandelen tussendoor, een kopje koffie te drinken of de omgeving buiten het ziekenhuis te verkennen?
Digizorg App
Alle ideeën voor verbetering van mijn patiëntreis heb ik gebundeld en cadeau gedaan aan mijn arts als dankbaar gebaar voor de goede zorg die ik heb ontvangen. Toen bleek dat er binnen het Erasmus MC draagvlak bestond om digitale zorg toegankelijker te maken, werden mijn ideeën direct opgepakt. Inmiddels werk ik als ontwerper aan de ontwikkeling van Digizorg, samen met een team van 50 andere specialisten. Met de Digizorg-app willen we patiënten maar ook zorgprofessionals meer overzicht geven in het behandelproces. Bovendien is toegang tot de app voor het inzien of toevoegen van medische gegevens veilig en betrouwbaar geregeld via het erkende inlogmiddel DigiD. Mijn ultieme droom is om uiteindelijk transmuraal Digizorg platform te creëren in regionaal verband waar alle gezondheidszaken samenkomen. Voor patiënt, zorgprofessional en zorgverlener: één compleet overzicht.
Wil je weten waar de implementatiekansen liggen voor jouw zorgorganisatie? Neem een kijkje op Amigo!