Yannis Violidis
Als productowner E-Health was Yannis Violidis van Service Apotheek, in samenwerking met Ncontrol en Mosadex E-Health, betrokken bij de implementatie van routeringsdienst TVS om voor alle 500 Service Apotheken een aansluiting op de machtigingsvoorziening te kunnen ontsluiten. Nictiz ging met hem in gesprek over het implementatieproces, waarmee Service Apotheek pioniert binnen het farmaceutisch domein.
“Het bouwen van de TVS-aansluiting was de oplossing voor het vervullen van onze lang gekoesterde wens om machtigen voor mantelzorgers te integreren in de Service Apotheek-app.”
Wdo
De Wdo kwam eraan en dat betekende dat we onze achterban op het niveau van de zorgverlener moesten identificeren en authenticeren. Wij zagen de noodzaak om onze groepsaansluiting op DigiD aan te laten sluiten op de gewijzigde Wet Digitale Overheid en hebben de mogelijkheden van TVS omarmd om een zo geruisloos mogelijke overgang te bieden aan onze aangesloten apotheken. Na een intensief implementatieproces, zijn we als Service Apotheek zonder incidenten op de nieuwe DigiD verbinding via de routeringsdienst TVS overgegaan.
Pionieren
Om dit te realiseren, beschikten we binnen ons projectteam gedurende het implementatieproces over een goede mix aan expertise. Hiertoe behoorden communicatie, softwareontwikkeling, klantsupport en ook meedenkende apothekers. Het begrijpen van de klus die we hadden te klaren, was niet zo moeilijk. Dat proces liep via twee sporen: enerzijds het bouwen van een nieuwe DigiD verbinding via TVS en anderzijds het ervoor zorgen dat alle Service Apotheken een digitaal paspoort aanleveren. De uitvoering was echter intensief, maar met de commitment vanuit de teams, directie en de vastberadenheid van de lokale Service Apotheken hebben we kunnen pionieren met succes.
Mantelzorg
Alle betrokkenen waren doordrongen van de urgentie om de nieuwe DigiD verbinding te realiseren, en er was consensus dat DigiD machtigen niet mocht ontbreken. Voor dit project bestond de sub-optimale mogelijkheid om via e-mail en wachtwoord als mantelzorger ‘mee te kijken’ in de dossiers. Hoewel er een kleine groep gebruik van maakte, was het direct duidelijk dat we waarde zagen om de mantelzorg-route mee te nemen en te verbeteren in plaats van af te snijden. Het bouwen van een TVS-aansluiting was de oplossing voor het realiseren van onze lang gekoesterde wens om mantelzorg in de Service Apotheek-app onder te brengen.
Wil je weten waar de implementatiekansen liggen voor jouw zorgorganisatie? Neem een kijkje op Amigo!