Willemijn Edel
Willemijn Edel werkt als waarnemend huisarts in een huisartspraktijk op Rotterdam Zuid en is daarnaast CMIO. Sinds 2024 is zij voorzitter van het CMIO Netwerk Eerste Lijn. In gesprek met Nictiz vertelt zij over de rol van de CMIO in het toegankelijk maken van digitalisering voor zowel haar huisartscollega’s als patiënten.
“Als huisarts en CMIO weet ik hoe slimme innovatie mij helpt betere patiëntzorg te geven”
Huisartscollega's ontlasten
Als huisarts weet ik hoe slimme innovatie mij helpt betere patiëntzorg te geven. Als voorzitter van het CMIO Netwerk Eerste Lijn geef ik deze kennis een gemeenschappelijk doel. Dat doe ik door hoogover en technisch te kijken hoe digitalisering mijn huisartscollega’s kan ontlasten zodat ze zich kunnen focussen op het verlenen van betere, prettige zorg. Zorg is een basisbehoefte. Dat wil je goed geregeld hebben door de randvoorwaarden continu te verbeteren. Daarin hebben we nog een slag te slaan, omdat er nog veel praktijken zijn die achterlopen.
Woordvoerder
Vaak is het geen onwil om te digitaliseren en innoveren, maar speelt er van alles op meerdere fronten. Er zijn veel langdurig zieke professionals en personeelstekorten maar ook de kosten voor zorg, ICT, energie en huisvesting worden almaar hoger. Het zijn vaak hele invoelbare redenen waarom huisartsen aan het overleven zijn maar toch verwachten we dat ze met de digitaliseringsslag meegaan. Als CMIO Netwerk kunnen we hierin optreden als woordvoerder. Dit doen we door richting en prioriteit te geven en de schakel te zijn tussen zorggroepen en leveranciers.
Postvakverslimming
Een goed voorbeeld van een CMIO-project waarmee we huisartsen willen ontlasten is ‘postvakverslimming’. Voor huisartsen duurt het verwerken van brieven van medisch specialisten soms tot wel 1,5 uur per dag door veel klikwerk. Vaak staat er al een samenvatting in de brief die je alsnog moet overnemen. Dat komt neer op veel administratieve last die niet zomaar kan worden overgedragen op praktijkmedewerkers. De informatie uit een brief moet namelijk niet alleen worden overgenomen, maar ook geïnterpreteerd door mij als arts zodat het goed in de dossieropbouw van een patiënt wordt opgenomen. Met verslimming willen we onderdelen van dit proces automatiseren.
Onoverbrugbare afstand
Als het om patiënten gaat, zie ik als huisarts in Rotterdam Zuid veel kwetsbare patiëntgroepen die niet alleen minder digitaal vaardig zijn, maar überhaupt minder gezondheidsvaardig. Veel patiënten kunnen niet eens lezen en schrijven. Vanuit mijn ervaring is dat de afstand tot het gebruik van digitale zorgpaden voor deze mensen onoverbrugbaar is. Daarin kan een betrouwbare vertegenwoordiger binnen de gemeenschap een oplossing bieden, ook om digitaal te ondersteunen.
Eigenaar van je eigen gezondheid
Daarin valt echter nog veel te bereiken, omdat er in de huidige situatie vaak nog een heel web aan partijen en professionals betrokken zijn bij één kwetsbare patiënt. Als huisarts zie ik dat meteen misgaan. Liever zou ik pleiten voor begeleiding van één regiehouder of vertegenwoordiger die toegang heeft tot alle belangrijke (medische) informatie en namens de patiënt schakelt met betrokken instanties. Dit stelt de patiënt weer centraal en maakt hem eigenaar van zijn eigen verhaal en gezondheid. Daarin deel ik met mijn CMIO collega’s een visie van openheid en transparantie: geef je patiënten in de spreekkamer bewustwording mee dat ze kunnen meelezen over hun eigen gezondheid in hun dossier.
Wil je weten waar de implementatiekansen liggen voor jouw zorgorganisatie? Neem een kijkje op Amigo!