De stappen voor implementatie van de voorwaarschuwing en bevestiging zijn nu beschikbaar
Hoe kunnen de zorgverleners op de SEH de triagegegevens van de meldkamer ontvangen zodat ze zich beter kunnen voorbereiden op de komst van de patiënt? Hoe kan de (waarnemend) huisarts de patiënt en zijn familie geruststellen dat de ambulance onderweg is? Wat moet gedaan worden om deze informatie digitaal uit te wisselen? Amigo! bevat nu ook handvatten voor de stappen die nodig zijn voor de implementatie van de voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH en de bevestiging van de meldkamer naar de (waarnemend) huisarts. Hiermee zijn de implementatiestappen voor alle berichten uit de informatiestandaard Acute Zorg in Amigo! opgenomen.
Amigo!, het kennisplatform van Nictiz, ondersteunt zorgaanbieders bij het realiseren van digitale informatie-uitwisseling. Voor de acute zorg is dit online kennisplatform uitgebreid met praktische informatie voor de implementatie van het sturen van de voorwaarschuwing en de bevestiging. Met het ontvangen van deze voorwaarschuwing kan de SEH zich beter voorbereiden op de komst van de patiënt. Met de bevestiging kan de (waarnemend) huisarts, de patiënt en familie op de hoogte stellen van de komst van de ambulance. Dit zorgt voor zekerheid en geruststelling bij de patiënt en familie.
Voorwaarschuwing
De voorwaarschuwing van de meldkamer naar de SEH bevat de volgende gegevens:
- persoonsgegevens van de patiënt;
- incidentgegevens met het tijdstip waarop het incident heeft plaatsgevonden. Hierin staan de datum/tijd van de melding, gegevens van de zorgaanvrager die de melding gedaan heeft, de urgentiecode (A1, A2, B) van de rit die de meldkamer heeft toegekend en eventuele notities toegevoegd door de meldkamer;
- triagegegevens met onder andere de ingangsklachten, urgentiecategorie, vervolgacties en een toelichting van de triagist.
Bevestiging
De bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en waarnemend huisarts bevat de volgende gegevens:
- persoonsgegevens van de patiënt;
- meldingsgegevens: datum/tijd van de melding, gegevens van de zorgaanvrager die de melding gedaan heeft, de urgentiecode(A1, A2, B) van de rit die de meldkamer heeft toegekend en eventuele notities toegevoegd door de meldkamer;
- ritgegevens: de ambulancevoorziening, het ritnummer, het ambulancenummer en de verwachte aankomsttijd bij de patiënt (ETA).
Hoe het werkt
Nictiz biedt in Amigo! de stappen die nodig zijn voor het implementeren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling stapsgewijs aan. Alles wat informatie-uitwisseling in de organisatie raakt zoals organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur is te vinden in het stappenplan. Een zorgaanbieder kan met deze acties een plan van aanpak maken dat past binnen zijn zorgorganisatie.
Next step in Amigo!
Nictiz werkt continu aan Amigo!, nieuwe informatie komt in fasen online. Naast handvatten bij de implementatie van informatiestandaarden uit diverse zorgdomeinen, zal er ook andere informatie op Amigo! te vinden zijn. De ambitie van Nictiz is om via Amigo! uiteindelijk op laagdrempelige en toegankelijke wijze het gehele zorgveld met kennis te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling.
Met spoed beschikbaar
Met spoed beschikbaar is een programma van de branche-, patiënten- en beroepsorganisaties in de acute zorg. Het programma helpt de spoedzorg in het realiseren en versnellen van digitale informatie-uitwisseling. Ook hiervoor is Amigo! een handig hulpmiddel. Samen met VZVZ ondersteunen wij het programma Met spoed beschikbaar.