Skip to the main content

Slingeland Ziekenhuis kiest voor duurzame inrichting digitale dienstverlening

Programma Digitale Toegang

Het Slingeland Ziekenhuis richt de digitale dienstverlening op een duurzame manier in. Het digitaal verwelkomen van patiënten wordt door het Slingeland Ziekenhuis niet alleen als service gezien, maar als een kans om de ‘patiëntreis’ te optimaliseren ten behoeve van het gehele zorgproces. Nictiz ging daarom met Patrick Knipscheer, projectleider informatisering, in gesprek over hun ervaringen op het gebied van digitale toegang. 

Mockup foto van het Slingeland Ziekenhuis, die in interview vertelt over hun ervaringen met digitale toegang

Duurzame inrichting 

Met de overgang op het nieuwe Hix portaal koos het Slingeland Ziekenhuis meteen voor een aansluiting op de ToegangVerleningsService (TVS), een voorziening die door Patrick Knipscheer wordt omschreven als een toegangspoort waarop alle erkende inlogmiddelen zijn aangesloten waardoor het ziekenhuis maar één koppelvlak hoeft te beheren. Volgens de projectleider werd met deze aansluiting een bewuste keuze gemaakt om de digitale dienstverlening duurzaam in te richten: “Het was tijd om het oude portaal gedag te zeggen om te voorkomen dat we voor patiënten allerlei digitale toegangsroutes moesten inregelen, met voor ons onnodig veel audits en verificaties als gevolg.” 

Met één aansluiting is het dus mogelijk om alle huidige en toekomstige erkende inlogmiddelen te bundelen. Bovendien ontsluit de TVS niet alleen erkende Nederlandse inlogmiddelen maar ook toekomstige Europese middelen: “Wanneer een verdwaalde Zweed tijdens een ongeval op de zwarte cross hier in de achterhoek op onze SEH terecht komt, kan hij straks ook met zijn eigen inlogmiddel bij het Slingeland Ziekenhuis inloggen.” Met een aansluiting op de TVS is het Slingeland Ziekenhuis ook meteen toekomstbestendig, omdat de TVS ook digitale vertegenwoordiging mogelijk maakt. De registratielast en kostenpost om als regionaal ziekenhuis inlogmiddelen te moeten toetsen op bijvoorbeeld ouderlijk gezag wordt met een aansluiting op de TVS voorkomen. “We gebruiken TVS daarom als duurzame oplossing.” 

Henk Mirck, werkzaam bij Dictu, vertelt: De ToegangVerleningService (TVS) geeft zorgaanbieders de mogelijkheid om de digitale dienstverlening van hun organisatie via inlogmiddelen zoals eHerkenning en DigiD te ontsluiten voor patiënten. De service fungeert daarbij als veilige toegangspoort. Daardoor is het niet langer nodig dat zorgorganisaties zelf aansluitingen ontwikkelen en beheren voor deze inlogmiddelen. Sinds 2018 verplichten Europese en nationale wetten publieke dienstverleners, waaronder de zorg, om de toegang tot haar digitale dienstverlening goed te regelen. Met de inwerkingtreding van de Wet digitale overheid is dit nog eens bekrachtigd. Als zorgaanbieders gebruik maken van de TVS, dan voldoen zij aan de wettelijk gestelde eisen. Ook als op termijn de inlogmiddelen worden uitgebreid met nieuwe private of Europese middelen via de eiDAS verordening. Met de TVS ben je dus op de toekomst voorbereid en neem je jouw organisatie een flinke zorg uit handen!

Minder tunnels 

De verantwoordelijkheid voor het verwerken van persoonsgegevens en gevoelige medische data is groot en dat wil het Slingeland Ziekenhuis het liefst binnen één centrale plek houden. In de woorden van Knipscheer is er daarom behoefte aan ‘zo min mogelijk tunnels’. Als ziekenhuis is het volgens hem wenselijk om maar één digitale tunnel te hebben waar iedereen op dezelfde manier binnenkomt, waarbij je als patiënt zelf de keuzevrijheid hebt welk inlogmiddel je wilt gebruiken om die tunnel te betreden. De TVS maakt dat mogelijk: “Het kiezen van een eigen inlogmiddel via het koppelvlak van de TVS maakt digitale toegang in de toekomst nog gebruiksvriendelijker, zonder dat wij daar als ziekenhuis aan de achterkant rekening mee hoeven te houden.”

Patiëntreis optimalisatie 

Het Slingeland Ziekenhuis maakt zich onder meer met het gebruik van de TVS klaar voor de toekomst van digitale dienstverlening in de zorg en ziet dat niet alleen als service maar als een kans om het hele zorgproces voor patiënten eenvoudiger te maken. Het leveren van goede digitale zorg geeft patiënten daarin meer regie, bijvoorbeeld ter voorbereiding op behandelingen. Dit laat volgens Knipscheer de waarde van het Slingeland portaal of een PGO zien: “Je wilt folders digitaal klaarzetten ter voorbereiding op het bezoek aan ons ziekenhuis. Bij enkele vakgroepen experimenteren we ook met video’s om informatie over een behandeling of operatie zo laagdrempelig en interactief mogelijk over te brengen.” 

Het Slingeland Ziekenhuis zet daarmee in op het ontwikkelen van de digitale reis die de patiënt steeds meer moet gaan maken. Dat is nog een zoektocht waarbij volgens Knipscheer de vraag speelt: wat past bij ons? Daarin heb je te maken met verschillende belangen vanuit het perspectief van de arts, patiënt en een generiek behandelproces. “Het is een lerende route, op dit moment gebruiken we videocommunicatie bijvoorbeeld al bij Orthopedie. Op termijn willen we volledig van de papieren folders af, de ambitie is dus dat meer vakgroepen zullen volgen. Digitale dienstverlening kan in die zin ook duurzaam zijn omdat we mooi meteen het milieuaspect meepakken”, aldus Knipscheer. 

Alles valt of staat met veilige toegang 

Het optimaliseren van deze digitale ‘patiëntreis’ binnen het Slingeland Ziekenhuis is de volgende stap. Volgens Knipscheer begint dat al thuis: “We willen dat een patiënt thuis een afspraak kan maken of kan beeldbellen, en dat een patiënt dan meteen een lab-briefje krijgt om zelf te kunnen scannen in een lab-post. Bij binnenkomst in het ziekenhuis wil je als ziekenhuis ook meteen een vragenlijst kunnen klaarzetten en de afspraak begeleiden door het bieden van wachtkamer management. Denk bijvoorbeeld aan servicegericht bijsturen in het geval van wachttijden zodat de patiënt even een kopje koffie kan drinken in het restaurant. We denken ook na over een zelf-meet kiosk, een soort cabine waarin de bloeddruk en saturatie van een patiënt alvast in een paar minuten automatisch kan worden gemeten zonder extra registratiehandelingen door een verpleegkundige.” 

Hoewel de kansen er liggen, werkt het optimaliseren van de digitale reis volgens Patrick Knipscheer alleen als de patiënt zich overal veilig en vlot kan identificeren: “In het optimaliseren van de patiëntreis valt of staat alles bij of je de juiste patiënt op de juiste plek hebt”, vertelt hij. Bij binnenkomst in het ziekenhuis krijgt je bijvoorbeeld een ‘wid-controle’, dus een identiteitscontrole gebaseerd op je BSN. Knipscheer zegt hierover: “Digitale zorg wordt steeds strenger, hoe autoriseer je of de patiënt in de zelf-meet cabine wel dezelfde patiënt is uit ons systeem?” Dit laat volgens hem zien dat veilige toegang de belangrijkste voorwaarde is voor de toekomstige digitale ‘patiëntreis’ in de zorg. Daar is een aansluiting op de TVS als veilige, betrouwbare ‘toegangspoort’ tot het portaal een belangrijke stap in. 

Wenslijstje 

Het inrichten van de digitale dienstverlening als ‘duurzaam’ begint met visie op vertrouwen. Als zorginstelling moet je het volgens Knipscheer zo eenvoudig mogelijk maken door vanuit vertrouwen in te zetten op duurzame digitale transformatie: “Je moet altijd iets doen wat anders is dan gisteren. Als patiënt moet je bij meerdere instellingen informatie kunnen ophalen zonder te veel handelingen”. Zijn ambitie voor het zorgveld is dat elke digitale route die je als patiënt begaat, veilig en eenvoudig is ingeregeld. Daarmee richt hij zijn blik ook op Europa: “Als ik mijn been breek in Spanje, zou ik graag die medische gegevens willen delen met mijn zorgverlener in Nederland en op afstand kunnen inloggen. Dat geldt ook voor patiënten uit Europa die hier zonder DigiD in het Slingeland Ziekenhuis belanden. Een Europees inlogmiddel achter de TVS, dat staat nog op mijn duurzame wenslijstje”. 

Go to top

Volg ons