Skip to the main content

Idensys gaat vliegen als steeds meer organisaties mee gaan doen

Alle organisaties die investeren in digitale dienstverlening krijgen ermee te maken: hoe weet je of iemand écht is wie hij zegt te zijn? Idensys controleert én bevestigt dit. Twintig organisaties testen de nieuwe manier van inloggen uit. Fysiomanager startte als één van de eersten. Peter de Boer (zie foto), directeur Fysiomanager, vertelt waarom hij blij is met de aansluiting op Idensys.

Alleen wachtwoord en gebruikersnaam onvoldoende

“De relatie tussen therapeut en cliënt wordt dynamischer”, aldus de Boer. “Therapeuten willen cliënten ook inzage geven in hun dossier. Dan weet je wat er over jou geregistreerd staat en kun je eventuele fouten ook sneller corrigeren. Om die toegang te kunnen geven, moet de zorgverlener wel zeker weten dat je bent wie je zegt te zijn.” Die zekerheid is er nu niet altijd volgens De Boer. “Alleen wachtwoord en gebruikersnaam is onvoldoende. Idensys geeft die zekerheid wel. Daarom investeren we als Fysiomanager in deze nieuwe manier van inloggen.”

Aanvragen heel gemakkelijk

“Achter de schermen heeft een team enorm hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.” vertelt de Boer. “Je kunt nu via patiëntenportaal mijnzorgtoegang.nl inloggen op Fysiomanager met Idensys.” Hij legt uit dat de fysiotherapeuten hun cliënten persoonlijk vragen om mee te doen. De Boer: “Een Idensys inlogmiddel aanvragen gaat daarna heel gemakkelijk online. Ik heb dit zelf ook gedaan. Omdat Idensys zo veilig is, wordt het inlogmiddel persoonlijk uitgereikt. Daarvoor kun je een afspraak maken op het tijdstip en de locatie die je zelf uitkiest. Ik kreeg zelfs een foto toegestuurd van degene die langs zou komen, zodat ik zeker zou weten dat ik mijn ID-bewijs veilig kon laten zien.”

Belangrijkste lessen

De Boer steekt de andere pilotdeelnemers een hart onder de riem: “Even doorzetten bij het ontwikkel- en implementatieproces. Dat kan taai zijn, maar als je dat hebt gedaan heb je een mooie veilige manier van inloggen. Organisaties die hiermee bezig zijn kunnen bij ons kijken hoe we dit hebben geregeld. De technische oplossing is tegen kostprijs ook goed in te zetten bij andere organisaties. Dat schilt weer uitzoekwerk. Ook kan het persoonlijk authenticeren van cliënten even wennen voor hen zijn. Daar kun je bij helpen door goed uit te leggen waarom dit nodig is.”  ​​

Idensys beschermt jouw informatie

De Boer ziet een positieve toekomst voor Idensys als het kostenplaatje goed geregeld wordt: “Het past bij deze tijd waarin mensen steeds bewuster worden hoe waardevol hun digitale informatie is.  De zorgwereld werkt ook steeds digitaler.” De Boer licht toe: “Met Fysiomanager kun je als cliënt vooraf al veel informatie digitaal kwijt. Bijvoorbeeld wat je klacht is, waar je verzekerd bent en op welke manier je bereikbaar bent. Ook kun je zelf afspraken maken. De informatie die je invoert wordt opgeslagen in jouw dossier bij de therapeut. Alleen de therapeut kan daarbij en – na jouw toestemming – ook eventuele andere zorgverleners. Met Idensys is de toegang tot jouw informatie goed beschermd.”

Zelf kiezen hoe je inlogt

De Boer ziet nog een ander groot voordeel van Idensys: “Het mooie is dat je cliënten niet meer de zoveelste manier van inloggen opdringt. Ze kiezen zelf de manier die bij hen past. Dat varieert van inloggen met een selfie tot een code die een cardreader genereert.” De Boer sluit af met de opmerking dat Idensys gaat vliegen als er steeds meer organisaties mee gaan doen. “Van webwinkel tot zorgverlener. En bij iedere paramedische praktijk staat dan: bij ons kun je inloggen met Idensys. Dat ken je al van andere organisaties en dan weet je als cliënt dat het goed zit!”

Lees meer over Idensys

Go to top

Volg ons