Skip to the main content

Nictiz vraagt patiënten, zorgverleners en ICT-leveranciers mee te denken over gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en patiënten

Inwoners van Nederland moeten in 2025 digitaal toegang hebben tot hun eigen zorggegevens, zo luidt de ambitie van het ministerie van VWS. Dit is belangrijk omdat mensen zo meer regie kunnen nemen over hun gezondheid, indien zij dit willen. Als Nederlandse kennisorganisatie voor digitale informatievoorziening in de zorg heeft Nictiz een leidende rol in het ontwikkelen van informatiestandaarden die nodig zijn om gezondheidsgegevens beschikbaar te stellen en te laten stromen. Tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverleners en patiënten.  

Nictiz start in november met een zestal verkenningen, waarin we onderzoeken hoe de interactie tussen zorgverleners en patiënten het beste vorm kan krijgen. Het betreft thema’s als het inzien van het dossier, het wijzigen van het dossier, het maken van afspraken, het uitwisselen van documenten, het invullen van vragenlijsten en het uitwisselen van meetgegevens. Waarbij we bijvoorbeeld verkennen welke gegevens relevant zijn en welke gegevens verplicht moeten worden uitgewisseld.

 

Veldverkenningen

Ingezoomde foto van iemand die aan een bureau zit en tegelijkertijd op zijn laptop, mobile telefoon en tablet zit.

Er zijn wensen om de huidige standaarden voor gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders en patiënten door te ontwikkelen. In dat kader vraagt Nictiz aan patiënten, zorgverleners, leveranciers en andere betrokkenen om over die doorontwikkeling mee te denken. In november en december organiseren we daarom per verkenning een aantal werksessies om op te halen welke informatie, op welk moment in het zorgproces, op welke manier uitgewisseld moet worden. Begin 2023 hebben we de resultaten uit de verkenningen omgezet in concrete aanbevelingen voor doorontwikkeling.  

Fysieke startbijeenkomst

We hebben de ambitie om alle betrokken- en belanghebbende partijen actief te betrekken bij de veldverkenningen. Daarom organiseert Nictiz in november een fysieke startbijeenkomst voor deze partijen. In het eerste deel van de bijeenkomst informeren we de partijen over onze aanpak van de verkenningen. Het tweede gedeelte van de bijeenkomst bestaat uit deelsessies waarin we op interactieve wijze inhoudelijk ingaan op de specifieke thema’s. Aan het einde van de bijeenkomst kunnen partijen zich aanmelden voor actieve deelname aan de verdere uitwerking van de verkenningen.   

Binnenkort ontvangen alle betrokken en belanghebbende partijen een uitnodiging.

Update: Aanmelding voor de fysieke startbijeenkomst op 16 november 2022 is inmiddels gesloten.

Go to top

Volg ons