Afgelopen periode heeft Service Apotheek samen met NControl en Mosadex E-Health voor 500 lokale apotheken een belangrijke stap gezet in het uitbreiden van de digitale dienstverlening door een aansluiting op de machtigingsvoorziening. Bij alle Service Apotheken kunnen patiënten nu gemachtigden toegang verlenen tot de digitale dienstverlening en medicijnbegeleiding, bijvoorbeeld om een herhaalrecept te bestellen, veilig online vragen te stellen of het medicatiedossier digitaal in te zien. Service Apotheek zet hiermee in op meer regie op medicatiegebruik voor patiënten door mantelzorgers en vertegenwoordigers.
Machtigen bij de apotheek
Service Apotheek maakt voor 500 aangesloten lokale apotheken goede en veilige farmaceutische zorg ook digitaal mogelijk met de vernieuwde Service Apotheek-app. Door de recente aansluiting op de machtigingsvoorziening van de overheid, kunnen patiënten van alle Service Apotheken nu ook digitaal toegang verlenen tot het medicijndossier aan een gemachtigde, ter ondersteuning van het zorgproces. Een gemachtigde krijgt hiermee toestemming om het medicijnoverzicht in te zien met foto’s van de medicijnen of de optie om op afstand medicijnen met herhaalrecept te bestellen. Maar gemachtigden kunnen ook zorghandelingen uitvoeren, zoals samen een vragenlijst van het zorgprogramma invullen.
Yannis Violidis, product owner E-Health, zegt hierover: “De interventies die hier uitkomen gelden voor de apotheker in zekere mate ook als waarschuwing voor de gemachtigde: is de informatie over het medicijngebruik duidelijk? Zijn er bijwerkingen?”. Met de mogelijkheid voor patiënten om een machtiging te verlenen aan iemand versterken de apotheken daarmee het hybride zorgproces.
Praktische hulp bij medicijngebruik
Met de machtigingsvoorziening zetten we in op praktische digitale hulp bij medicijngebruik, vertelt Yannis Violidis van Service Apotheek: “Mantelzorgers en vertegenwoordigers houden al een oogje in het zeil. Het helpt ze als ze goede en betrouwbare informatie hebben om naasten of kwetsbare personen te ondersteunen, juist bij zoiets tastbaars als medicijngebruik. Apothekers zijn verantwoordelijk voor juist en veilig medicijngebruik, wij kijken bewust hoe we dit vanuit de eigen toegankelijke apotheek om de hoek verder brengen dan het advies aan de balie. De mantelzorger en verantwoordelijke ontzorgen draagt daaraan bij.” Dat doet Service Apotheek bijvoorbeeld met een TIP-programma in de app tijdens het gebruik van bepaalde medicijngroepen. Een mooi voorbeeld daarvan is bij antibioticagebruik. Bij te vroeg stoppen van de behandeling is de kans op terugkeer van de infectie namelijk groot. Yannis Violidis: “Voor een mantelzorger of vertegenwoordiger kan een notificatie met de tip: ‘Let op, maak vandaag je antibioticakuur af’ een nuttige interventie zijn, maar bijvoorbeeld ook een seintje dat de medicijnvoorraad bijna op is helpt hen in de ondersteuning.” Voor de lokale Service Apotheek op de hoek is de dienstverlening vooral een extra instrument om zorg en begeleiding te bieden. Voor veel patiënten is het fijn als een mantelzorger of vertegenwoordiger hierbij meekijkt en op afstand in contact blijft met de apotheker op een laagdrempelige manier.
Yannis Violidis van Service Apotheek:
"Het helpt mantelzorgers en vertegenwoordigers als ze goede en betrouwbare informatie hebben om naasten of kwetsbare personen te ondersteunen, juist bij zoiets tastbaars als medicijngebruik."
Machtigingsvoorziening
Met de toename van digitale diensten in de zorg wordt digitale vertegenwoordiging steeds belangrijker. Patiënten hebben het recht om zich digitaal te laten vertegenwoordigen. In het wetsvoorstel WMEBV, dat het recht op digitaal zakendoen met de overheid regelt, wordt dit bekrachtigd. Om het zorgveld hierin te ondersteunen, stelt de overheid de komende jaren voorzieningen beschikbaar voor verschillende vormen van digitale vertegenwoordiging. Voor één van de vormen van digitale vertegenwoordiging is reeds een voorziening beschikbaar gesteld, namelijk machtigen. Bij een machtiging kiest een patiënt er zelf voor zijn of haar online zorgzaken door iemand anders te laten regelen. De patiënt kan deze machtiging zelf registreren en intrekken, eventueel met hulp van de hulpgever.
Aan de slag met digitale vertegenwoordiging? Lees de handreiking digitale vertegenwoordiging in de zorg.
Routeringsdienst TVS
Om gebruik te maken van de machtigingsvoorziening wordt door de Wet digitale overheid (Wdo) vereist dat zorgaanbieders en leveranciers de dienstverlening ontsluiten met erkende inlogmiddelen en een passend betrouwbaarheidsniveau. Het ontsluiten van de dienstverlening voor machtigen is bij Service Apotheek gelopen via een aansluiting op routeringsdienst TVS. Deze ToegangVerleningService (TVS) is een eenmalige implementatie die meervoudige oplossingen voor toekomstbestendige digitale toegang integreert, zoals een aansluiting op DigiD, de voorzieningen voor digitale vertegenwoordiging en toekomstige erkende inlogmiddelende inlogmiddelen. Met de implementatie pioniert Service Apotheek binnen het farmaceutisch domein: “Het bouwen aan deze functionaliteit binnen onze dienstverlening was een intensief proces. Het vroeg om verschillende ingrediënten: goede documentatie van de overheid, commitment vanuit onze achterban die het belang begreep van de (maatschappelijke) waarde en commitment en investeringen vanuit ons management om hier prioriteit aan te geven. Dit recept gaf ons veelzijdige team het vertrouwen om het project tot een goed einde te brengen. De goede aandacht vanuit DICTU gaf het laatste zetje in de goede richting.”, aldus Yannis Violidis. Met de aansluiting op de TVS heeft Service Apotheek bovendien niet alleen de machtigingsvoorziening ingeregeld, maar is de organisatie ook voorbereid op de komst van toekomstige inlogmiddelen.
Wil je weten waar de implementatiekansen liggen voor jouw zorgorganisatie? Neem een kijkje op Amigo! of neem contact op met programmamanager Bob van Os.