Nictiz als organisatie
Ook in 2023 besteedden we aandacht aan strategie, structuur en cultuur. Dit om met gemeenschappelijke focus en goede onderlinge afstemming in onze sterk groeiende organisatie ons werk te doen. Begin 2023 stelden wij een vernieuwd Strategisch plan 2023-2024 vast met vier strategische pijlers:
- impact met kennis;
- samenhang door architectuur en stelselbeheer;
- standaardisatie voor databeschikbaarheid;
- realisatie met lef.
In april 2023 pasten wij hierop onze organisatiestructuur aan. Hiermee sluiten wij beter aan bij de veranderende vragen aan Nictiz, de groei van de organisatie en de grote span of control binnen sommige teams. In het leiderschapsprogramma We Nictiz werken wij binnen de hele organisatie en binnen teams aan interne samenwerking en focus en werken wij individueel aan professionele ontwikkeling en leiderschap.
Jonge organisatie
Het aantal interne medewerkers groeide in 2023 naar 147. Dit zijn 35 medewerkers meer dan in 2022. Nictiz slaagde hierin mede door een interne recruiter aan te stellen en een arbeidsmarktcampagne te lanceren. Met dit aantal interne medewerkers borgt Nictiz haar kennis op de cruciale plekken in de organisatie. Nictiz is met een gemiddelde leeftijd van 43 jaar een jonge organisatie. Young Nictiz speelt hier specifiek op in. Young Nictiz is een platform waar jonge medewerkers elkaar ontmoeten en van elkaar leren.
Output
De organisatie werkte onverminderd hard aan de producten die nodig zijn in het gezondheidsinformatiestelsel. In ruim acht zorgdomeinen waaronder huisartsenzorg en geboortezorg kwamen releases uit van de 14 informatiestandaarden en het aantal nieuwe SNOMED-vertalingen bracht het totaal op bijna 300.000. Vele zorgpartijen en leveranciers waren betrokken bij deze ontwikkelingen. Hierdoor zijn deze partijen op de hoogte en brengen zij kennis en kunde in. Dit versnelt en verbetert de ontwikkelingen.
In 2023 was Nictiz bij meer dan 70 nationale en internationale evenementen strategisch aanwezig. Op de meeste evenementen gaven experts van Nictiz één of meer presentaties en werd het netwerk verder opgebouwd en onderhouden. Onder andere via onze Nictiz Academie vonden ruim 100 kennisdelingsmomenten plaats, waarbij wij anderen konden opleiden en ontwikkelen. Met 80 publicaties en podcasts communiceerden wij onze kennis. Halverwege 2022 lanceerden wij de nieuwe website en dat wierp zijn vruchten af in 2023. Het aantal (unieke) paginaweergaven verdubbelde ten opzichte van 2022 en ook het aantal bezoeken steeg.