Skip to the main content

De schouders onder API’s

BlogPodcast

NicTALK podcast | aflevering 3

Wat zijn API’s, waarom moeten we dit in de zorg meer gaan gebruiken? Gebruiken we het al? Hoe kunnen we API’s gebruiken om te versnellen? Waarom moeten we er ook een landelijke strategie met standaarden van maken en wat is de relatie met Eenheid van Taal? Gerda Meijboom gaat in haar blog in op deze vragen en meer.

Beluister de aflevering

De aflevering is ook te beluisteren in: Spotify, Apple iTunesPocket Casts en Google Podcasts.

Blog

De schouders onder API’s

Zorginformatie toegankelijker met behulp van API’s

Vandaag eindelijk met mijn voet in de MRI gelegen. Bijzondere ervaring. Niet zozeer het apparaat als wel het hele traject ernaartoe. Dat was nog een behoorlijke zoektocht. Bijvoorbeeld het kiezen van een fysiotherapeut en later een orthopeed. Wie heeft het juiste specialisme, wat zijn de wachttijden, waar krijg je de beste zorg? Wat zou het mooi zijn om zoiets als Booking.com of Trivago te hebben, maar dan voor de zorg. Dat zou het zoveel makkelijker maken. Heel veel informatie is al aanwezig in bestaande systemen maar nog niet makkelijk toegankelijk. Slim gebruik van een API brengt hierin verandering. Niet alleen voor het ‘boeken’ van zorg maar ook voor het delen van medische gegevens tussen zorgverleners, met de patiënt en onderzoekers.

Wat zijn API’s?

API staat voor application programming interface. API’s zijn technische bouwstenen waarmee je brokjes informatie kunt aanbieden, zodat ook anderen deze informatie kunnen gebruiken. Onbewust gebruiken we de hele dag door API’s, bijvoorbeeld bij het openen van een nieuws- of weerapp of het boeken van een vakantie op basis van jouw wensen bij Trivago. Deze apps en websites maken gebruik van API’s zodat ze gegevens uit verschillende systemen kunnen combineren tot waardevolle nieuwe informatie.

Ook in de informatiesystemen in de zorg zijn al volop API’s aanwezig om gegevens te ontsluiten. Toch is het daarin nog moeilijk zoeken wie de beste zorg levert of om je dossier digitaal mee te nemen naar een andere zorgverlener. Terwijl de behoefte aan informatie toeneemt: er zijn steeds meer zorgaanbieders en zorgverleners betrokken bij de zorg voor een patiënt. Daardoor verandert de informatiebehoefte: al die zorgverleners, maar ook onderzoekers en patiënten, hebben een eigen behoefte aan gegevens. Daardoor neemt het aantal uitwisselingen van gegevens snel toe en worden steeds vaker dezelfde gegevens gebruikt in verschillende uitwisselingen.

Het ad hoc realiseren of volledig vooraf standaardiseren van een gegevensuitwisseling is niet lang houdbaar. Er is behoefte aan schaalbare oplossingen en flexibiliteit. API’s bieden dat, mits er gezamenlijke afspraken worden gemaakt. Wat zibs (zorginformatiebouwstenen) zijn voor de gegevensinhoud, zijn API’s voor de technische uitwisseling. Trivago heeft afspraken gemaakt met hotels, vliegmaatschappijen en autoverhuurbedrijven over de technische specificaties. Door deze afspraken kan Trivago allerlei innovatieve functionaliteiten ontwikkelen met meerwaarde voor consument en aanbieders. In de zorg ontbreken eenduidige afspraken over deze specificaties waardoor uitwisseling tussen zorgverleners, patiënten en onderzoekers nog moeizaam verloopt en innovatie richting patiënt en burger, in de vorm van bijvoorbeeld apps, maar mondjesmaat van de grond komt.

De hoogste tijd dus om ook in de zorg afspraken te maken over de technische specificaties, deze vast te leggen in een nationale API-strategie en een generieke bibliotheek aan te leggen. Dit bevordert innovatie, voorkomt wildgroei en bevordert de interoperabiliteit. Door slimme keuzes te maken over welke API’s we opnemen in de API-bibliotheek kunnen we door hergebruik sneller nieuwe uitwisselingen tot stand brengen. Denk aan de API’s die nu in het kader van Wegiz voor de BgZ worden ontwikkeld. Die zijn weliswaar bedoeld voor de BgZ maar die 26 API’s zijn ook bruikbaar zijn in vele andere usecases. Het ontwikkelen van de informatiestandaarden kan eigenlijk niet meer zonder.

Echte versnelling ontstaat pas als commerciële leveranciers API’s ook toegankelijk maken voor andere gegevensuitwisselingen. Binnen en buiten informatiestandaarden, gesubsidieerde programma’s of wetgeving om. Dan krijgen we sneller de juiste gegevens op het juiste moment op de juiste plek. Of daar wetgeving voor nodig is? Ik hoop van niet. Laten we klein beginnen en leren van onze bevindingen.

Daarom roep ik alle leveranciers en zorgaanbieders op: laten we samen werken aan een set van eisen, iteratief de set met API’s uitbreiden en leren van de bevindingen. Met gezamenlijke afspraken over technische bouwstenen en hergebruik daarvan, komen we verder. Patiënten moeten nu nog vaak telkens hetzelfde verhaal vertellen. Dat kunnen zorgverleners niet alleen oplossen, maar wel met ondersteuning van hun systemen. Doe dus mee en laat gegevensuitwisseling in de zorg niet alleen een API op de schouders van zorgverleners of patiënt zijn.

NicTALK – de podcast

NicTALK is de nieuwe podcastserie van Nictiz, gepresenteerd door Sabine Uitslag. Samen met een expert van Nictiz gaat zij elke aflevering in op de vraag: wat is er nodig voor goede digitale informatie-uitwisseling in de zorg?

Go to top

Volg ons