Skip to the main content

Paramedicus stuurt update naar arts

De paramedicus stuurt een elektronische update naar de arts.

1. De titel van de overdracht

De paramedicus stuurt een elektronische update naar de arts. Deze update is van belang voor het lopende paramedische behandeltraject.

2. De aanleiding voor dit bericht

Tijdens het zorgproces kunnen er diverse aanleidingen zijn voor een update van de paramedicus naar de arts. Bijvoorbeeld als antwoord op verzoek om informatie door de arts (informatieverstrekking) of bij een consultatieaanvraag door de arts (consultatieverslag). Daarnaast kan de paramedicus een vraag hebben aan de arts (informatieverzoek) of stuurt de paramedicus een update bij belangrijke wijzigingen in het beloop (update behandeling). Het update-bericht van de paramedicus naar de arts is uitgewerkt in de Richtlijn HASP-paramedicus, ontwikkeld door het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) en paramedische beroepsverenigingen.

3. Een korte beschrijving

De paramedicus stuurt de update vanuit het informatiesysteem (PARIS) naar de arts. De arts verwerkt de update in het patiëntendossier. Zo kan de arts de ontvangen informatie gebruiken bij de behandeling van de patiënt.

4. Wie wisselt met wie uit?​

De paramedicus stuurt de update naar de arts. Een paramedicus is bijvoorbeeld een fysiotherapeut, ergotherapeut, diëtist, huidtherapeut, logopedist of oefentherapeut.

5. Welke wet is relevant voor deze overdracht?

De paramedicus mag de update naar de arts sturen zonder expliciete toestemming van de patiënt op basis van veronderstelde patiënttoestemming. Dit staat beschreven in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

6. Wat is het doel en de meerwaarde van de overdracht voor de patiënt en zorgverleners?​

Het doel is goede informatievoorziening voor zowel arts als paramedicus gedurende een paramedisch behandeltraject. Dit bevordert de continuïteit en kwaliteit van zorg.

De directe digitale uitwisseling is van grote meerwaarde voor de patiënt en zorgverleners:

  • De update is een snelle, effectieve manier om bij een specifieke aanleiding informatie te delen. De update kan aanleiding geven tot een uitgebreider overlegmoment tussen huisarts en paramedicus.
  • De patiënt kan erop vertrouwen dat zowel de arts als de paramedicus beschikt over alle actuele gegevens ten behoeve van een goede en veilige behandeling.

7. Welke gegevens worden uitgewisseld?

De Richtlijn HASP-paramedicus maakt gebruik van vaste rubrieken in de berichtenuitwisseling: de Envelop, de Kern en de Dossiersamenvatting.

In de update bevat de Envelop de algemene gegevens ten behoeve van identificatie. De Kern van de update is kort en krachtig: waarom dit bericht en wat is de nieuwe informatie? De Dossiersamenvatting wordt zo nodig toegevoegd. De rubrieken die daarvoor in aanmerking komen zijn dezelfde als bij de eindrapportage.

8. Zijn er verschillen voor de gegevens in de richtlijn en het bericht?​

Het bericht is in lijn met de Richtlijn HASP-paramedicus. Het doel van deze richtlijn is gestandaardiseerde informatie-uitwisseling, met onder andere de basisvereisten voor het gebruik van zorginformatie-bouwstenen (zibs). Nictiz heeft hiervoor een dataset ontwikkeld, waarbij de HASP-rubrieken gerelateerd zijn aan de zorginformatiebouwstenen.

9. Welke partijen hebben meegewerkt bij het tot stand komen van het bericht?​

Dit bericht wordt ontwikkeld in samenwerking met de betrokken partijen in het veld. Dit zijn o.a. Ergotherapie Nederland (EN), Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH), Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF), Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck (VvOCM) en Paramedisch Platform Nederland (PPN).

10. Hulp bij implementatie

De implementatiestappen voor dit bericht komen in Amigo! zodra de nieuwe informatiestandaard Paramedische zorg is gepubliceerd.

Amigo! is een kennisplatform dat op een laagdrempelige manier het gehele zorgveld ondersteunt met digitale informatie-uitwisseling.

10. Hulp bij implementatie

11. Informatie voor leveranciers

Het update-bericht van paramedicus naar arts wordt ontwikkeld door Nictiz. Het is onderdeel van de usecase ‘Paramedicus stuurt update naar arts’ van de informatiestandaard Paramedische zorg. Deze informatiestandaard maakt gebruik van zorginformatiebouwstenen (zibs) en HL7 FHIR.

Onze experts

Portretfoto van Gert Koelewijn, product- en programmamanager en medisch informaticus bij Nictiz

Gert Koelewijn

Gert Koelewijn

Productmanager / Programma Manager

Informatiestandaarden

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons