API's in de zorg
Onbewust gebruiken we de hele dag door API’s, bijvoorbeeld bij het openen van een nieuws- of weerapp of het boeken van een vakantie op basis van jouw wensen bij Trivago. Deze apps en websites maken gebruik van API’s zodat ze gegevens uit verschillende systemen kunnen combineren tot waardevolle nieuwe informatie. Nictiz werkt aan een API-strategie in de zorg.
Wat is een API?
API’s (application programming interfaces) zijn technische koppelvlakken binnen en tussen digitale informatiesystemen. Zij ontsluiten data en transacties: de data die door die systemen worden vastgelegd en de transacties die door die systemen worden uitgevoerd. Het is noodzakelijk voor data en transacties aparte typen API’s te onderscheiden. Data-API’s zorgen voor technische databeschikbaarheid: zij ontsluiten data buiten transacties om. Zo onthullen zij op een gecontroleerde manier gegevens uit het ene systeem voor hergebruik door het andere systeem. Dat maakt data-API’s van strategisch belang voor het zorginformatiestelsel.
Een API heeft twee kanten: een klant (een zogenaamde client) en een aanbieder (een server). Een klant is een applicatie met een behoefte aan gegevens en een aanbieder is een applicatie die gegevens beschikbaar stelt. De aanbieder legt de definitie van de API vast in een specificatie. De specificatie vertelt de gebruiker welke input de API nodig heeft en welke output hij kan verwachten (functionaliteit en structuur). Op deze manier heeft de gebruiker geen kennis van de aanbiedende applicatie nodig om de gegevens op te kunnen halen.
In de podcast en blog van Gerda Meijboom leer je meer over wat API’s zijn, waarom we ze in de zorg meer moeten gebruiken, waarom een landelijke strategie van belang is en meer.
Voordelen
Gebruiksvriendelijker werken, meer innovatief hergebruik van zorggegevens en vrijheid van leverancierskeuze zijn slechts enkele van de vele voordelen die het gebruik van API’s kunnen bieden.
Correct ingezet hebben API’s veel voordelen voor ontwikkelaars doordat minder afstemming nodig is tussen partijen. De specificatie zegt genoeg. Dit zorgt voor een efficiëntere en eenvoudigere werkwijze. Hierbij ligt wel nadruk op “correct ingezet”. Een onduidelijke specificatie kan fouten en vertraging veroorzaken. Ook moet voor het zorgveld duidelijk zijn welke API’s al bestaan en hergebruikt of aangeroepen kunnen worden.
Samen naar een succesvolle API-strategie
Welke afspraken zijn nodig om API’s in de zorg het beste in te zetten om gegevensuitwisseling te versnellen, processen beter te laten verlopen en innovatie te bevorderen? Nictiz brengt zorgpartijen en technologiebedrijven bij elkaar om samen tot een nationale API-strategie te komen.
In de strategie zijn richtlijnen en eisen opgesteld om de API’s en hun specificaties meer te standaardiseren. In de Nationale Bibliotheek wordt vastgelegd welke API’s er zijn en aan welke eisen deze voldoen. Hiermee wordt de ontwikkeling van API’s en API-specificaties duidelijker en georganiseerder.
Hieronder kun je de meest recente versie van het document API-strategie bekijken. Deze wordt momenteel nog verder uitgewerkt door de betrokken partijen en is nog niet definitief.
Interessante publicaties
API-strategie voor de zorg
De API-strategie is nog in ontwikkeling. Heb je vragen of opmerkingen, laat het ons weten.
Lees de API-strategieAPI-eisen
Deze specificatie stelt eisen aan API's in de Nederlandse gezondheidszorg.
Lees de API-eisenBlog en podcast
Blog en podcast met Gerda Meijboom, over API's en een API-strategie voor de zorg.
Bekijk de NicTALKOnze expert
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en lees elke maand alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale informatie-uitwisseling, projecten, publicaties en events.
Bekijk de privacyverklaring.
Ik wil graag
Contact opnemen
Vrijblijvend