BITS
BITS staat voor Beheer Informatie- en Terminologie Standaarden. Nictiz gebruikt dit systeem onder andere voor communicatie met gebruikers over het ontwikkelen, kwalificeren en bediscussiëren van haar informatiestandaarden.
BITS is ook wel bekend onder de algemene naam Jira Cloud van softwarebedrijf Atlassian. Onder het motto #NoBitsNoGlory is Jira nu dé centrale plek voor alle inhoudelijke vragen over en wijzigingsverzoeken voor onze informatiestandaarden.
Wat is BITS?
Een centrale vindplaats, waarin je alles kunt terugvinden in plaats van de ‘losse’ vragen via e-mail. Daarmee heb je als gebruiker een duidelijk overzicht van de door jou ingediende issues en hun voortgang. Ook heb je duidelijk zicht op de voor jou relevante discussies en kun je actief deelnemen aan het publieke debat over de ontwikkeling van standaarden. En ook de inhoudelijke communicatie over het kwalificeren van software voor een correcte implementatie van informatiestandaarden verloopt via Jira. Lees de uitleg over het gebruik en indienen van issues en de toegang van BITS.
Nictiz Servicedesk
De Nictiz Servicedesk is het centrale aanspreekpunt voor al je vragen, bevindingen en verzoeken met betrekking tot informatiestandaarden en het Nictiz Terminologiecentrum. Waar en wanneer het jou uitkomt. Je kunt de real-time status van je meldingen bekijken en de voortgang monitoren, wat zorgt voor snelle antwoorden en oplossingen die je nodig hebt. Met de gebruiksvriendelijke interface en heldere communicatie zorgen we ervoor dat jouw zaken snel worden opgelost. Op één plek kun je de voortgang van je meldingen volgen en in contact staan met ons.
Gebruik van BITS
Projecten
Jira werkt met projecten. Zo is er bijvoorbeeld een project ZIB (Zorginformatiebouwsteen). Wanneer je een BITS-account hebt, kun je een issue indienen voor dit project. Daarna zal het Nictiz Zib-centrum deze verwerken. Bij het indienen van een issue zijn meerdere velden in te vullen. Sommigen dien je zelf in te vullen, zoals de summary (de titel van het issue en een korte samenvatting), description (een uitleg van het issue) en zorginf. bouwsteen (de desbetreffende zib). Andere velden vullen de medewerkers van het Zib-centrum in zoals de classification of priority van het issue. Er zijn velden die gelden voor elk project en velden die specifiek zijn voor een project. Welke velden je als gebruiker moet invullen wijst zich echter vanzelf.
Issue
Je kunt verschillende soorten issues indienen. Dit zijn de meest voorkomende:
- Change Request: Die gebruik je voor het aanvragen van een aanpassing van een standaard.
- Question: Voor het stellen van een vraag.
- Bevinding: Voor het duidelijk maken van een bevinding.
Een issue heeft altijd een bepaalde status, die deel uitmaakt van een workflow. Een eerste status is bijvoorbeeld new, open of intake en een eindstatus is doorgaans published, resolved, rejected of closed. Daartussen zijn in de workflow andere statussen te vinden die het proces beschrijven die het issue zal ondergaan. Denk hierbij aan een analysefase, ontwikkelfase, reviews en autorisaties. De status van het issue is te volgen zodat je kan zien in welk stadium het issue zich bevind.
Openbare projecten in BITS
Wil jij meelezen over of meewerken aan de ontwikkeling van de standaarden in de zorg? Vind in onderstaande tabel al onze openbare BITS-projecten.
Nr | Icoon | Key | Naam | Beschikbaarheid | Ticket indienen via Nictiz Servicedesk? (ja/nee) |
1 | AZ | Acute Zorg | Op aanvraag | Ja | |
2 | BBS | Beeldbeschikbaarheid | Openbaar | Ja | |
3 | BGZ | Generieke Dataset BgZ | Openbaar | Ja | |
4 | CIO | Contra-Indicaties en Overgevoeligheden | Openbaar | Ja | |
5 | ELZ | EersteLijnsZorg | Op aanvraag | Ja | |
6 | EOVDR | eOverdracht | Openbaar | Ja | |
7 | GZ | Geboortezorg | Openbaar | Ja | |
8 | JGZ | Jeugdgezondheidszorg | Openbaar | Ja | |
9 | LAB | Labuitwisseling | Op aanvraag | Ja | |
10 | LET | Lab Eenheid van Taal | Openbaar | Ja | |
11 | MO | Medicatie Overdracht Implementatie | Openbaar | Nee | |
12 | MP | Medicatieproces | Openbaar | Ja | |
13 | MSZ | Medisch Specialistische Zorg | Openbaar | Ja | |
14 | MM | MedMij Standaarden | Openbaar | Ja | |
15 | SNOMED | SNOMED CT – Beheer | Openbaar | Ja | |
16 | UZ | Uitkomstgerichte Zorg | Op aanvraag | Ja | |
17 | VI | Vaccinatie Immunisatie | Openbaar | Ja | |
18 | ZIB | Zorginformatiebouwstenen | Openbaar | Nee |
Toegang tot BITS
- Aanmelden
Ga naar deze site. Heb je nog geen Atlassian–account, dan kun je je hier direct aanmelden voor een Atlassian–account. Heb je wel een Atlassian–account, omdat jouw organisatie ook gebruikmaakt van Jira Cloud, dan kun je met dat Atlassian–account inloggen. - Request Access to BITS (Jira)
Klik, onder het kopje General User Forms, op Request Access to BITS (Jira) en vul het formulier in. Licht toe in het daarvoor aangewezen veld waarom u toegang wilt tot de applicatie. Geef optioneel ook aan, in het veld projecten, tot welke niet-openbare projecten je extra toegang wilt (bekijk hier de lijst van openbare projecten). Heb je een contactpersoon bij Nictiz, dan is het handig om deze te benoemen om het verificatieproces te versnellen. - Verificatie
Wanneer we het ticket in behandeling nemen, ontvang je een e-mail om je e-mailadres te verifiëren. Na het verifiëren heb je toegang tot de aangevraagde projecten op https://nictiz.atlassian.net/. Doorgaans ontvang je binnen enkele werkdagen een reactie.