Zib-transitie: Living Lab 30 juni
Whole system in the room.
In de zib-transitie werkt Nictiz met een groot aantal partijen uit het veld aan het verbeteren van de toepassing en gebruik van zorginformatiebouwstenen, zodat zinvol hergebruik van informatie in de zorg groeit, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dat is nodig om de kwaliteit van zorg te kunnen blijven garanderen.
Een van de deliverables van de zib -transitie is de organisatie van een Living lab. Het idee daarvan is om met de drie werkgroepen (zorg, architectuur en softwareleveranciers) één dagdeel samen te werken aan één issue dat speelt in de zorg. Op vrijdagmiddag 30 juni 2023 werd deze eerste pilot Living lab gehouden met als onderwerp het uitwisselen van de lijst met klachten en diagnoses (zib probleem) van een patiënt tussen huisarts en medisch specialist.
Tijdens deze meeting toonde de huisarts hoe gegevens over de diagnose in het huisartsen informatiesysteem worden vastlegt en er een brief van wordt gemaakt. Vervolgens liet een chirurg en een verpleegkundige zien hoe dit in het ziekenhuis ontvangen wordt en wat er mee kan worden gedaan. Tenslotte werd getoond hoe na ontslag de diagnosegegevens in een brief weer retour naar de huisarts worden gestuurd, en daar ontvangen. Wat duidelijk werd is dat er nog veel wordt overgetypt uit brieven en de data suboptimaal kan worden hergebruikt. Na deze demonstratie gingen de deelnemers in 3 groepen uiteen om verder de diepte in te gaan. Wat gaat er goed en wat kan beter? Wat is de reden voor het niet stromen van de data? Deze groepen bestonden uit experts vanuit de drie verschillende werkgroepen zorg, architectuur en bouw.
In een tweede sessie werd dezelfde usecase (diagnose uitwisseling tussen huisarts en medisch specialist) genomen maar nu uitgelegd vanuit perspectief van de architect en de bouwer. Ook nu werd er na deze uitleg in drie groepen van ieders perspectief doorgesproken over wat dit dan betekent voor de huidige en toekomstige situatie en wat er nodig is om het op te lossen.
De pilot was opgezet om met name naar de vorm van een Living lab te kijken. Zijn de juiste mensen betrokken? Hoeveel tijd is er nodig? Welke onderwerpen kunnen in een keer besproken worden? Is er één Living lab of kunnen meerdere onderdelen onderscheiden worden? De organisatie van de pilot zal deze vragen gaan analyseren en er een verslag en advies over uitbrengen. Wel kunnen nu al een aantal voorlopige conclusies worden getrokken;
– De animo was heel groot.
– Mensen wilden graag meedoen en hadden ook een grote inzet en inbreng.
Het is belangrijk dat zorgverleners zelf deelnemen aan dit soort sessies. Zij moeten aangeven wat ze nodig hebben. Het bekende credo ‘eerst organiseren (processen) en dan pas automatiseren (IT-oplossingen)’ gaat ook hierop. Het lijkt erop dat de eerste fase van een Living lab, de probleemschets fase, gescheiden zou kunnen worden van de meer technische fase. Maar nogmaals: dat moet allemaal verder worden uitgewerkt. Wordt dus vervolgd.
Documenten
Onderstaand tref je de downloadbare versies van de documenten en presentaties van deze dag.
Er wordt gewerkt op basis van een Rolling Roadmap waarin de activiteiten per (werk)groep worden opgenomen. De laatste versie van deze roadmap is onderstaand te vinden.