Skip to the main content

Wegiz

Digitale informatievoorziening in de zorg is belangrijk om goede zorg te kunnen leveren. Een zorgverlener moet op het juiste moment de juiste informatie hebben om te weten wat er speelt en welke behandeling een patiënt eerder heeft gehad. Dit voorkomt vermijdbare fouten en bespaart tijd. De Wegiz verplicht voor specifieke gegevensuitwisselingen digitale uitwisseling, zodat interoperabiliteit wordt bereikt én de data kunnen worden hergebruikt.

Wegiz

Wegiz: Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg

De wet bepaalt dat zorgverleners bepaalde zorggegevens digitaal met elkaar moeten uitwisselen. Ook geeft de Wegiz aan volgens welke afspraken die uitwisselingen moet verlopen. Deze afspraken gaan onder andere over eenheid van taal en techniek. Denk bijvoorbeeld aan een recept voor medicijnen of een röntgenfoto.
Bij het aannemen van de wet is tevens een aantal amendementen aangenomen (wijzigingen in de wet). De belangrijkste wetswijziging gaat over het uitwisselen van gegevens met Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO) en het inzetten van koppelvlakken (API’s) om de communicatie tussen twee systemen gemakkelijker te maken. Lees hier meer over deze wet en de amendementen.

De Wegiz richt zich op vier gegevensuitwisselingen die geschikt zijn om als eerste digitaal te laten verlopen. Deze vier geprioriteerde gegevensuitwisselingen zijn:

– Overdracht Basisgegevensset Zorg tussen Medische Specialistische Instellingen (BgZ);
– eOverdracht (eOverdracht – Nictiz);
– Beeldbeschikbaarheid (informatiestandaard Beeldbeschikbaarheid);
– Medicatieoverdracht:

      • Digitaal recept/ter hand stellen (medicatieoverdracht)
      • Medicatiegegevens
      • Laboratoriumgegevens voor medicatie
      • Contra-indicaties en overgevoeligheden

Vanuit het Integraal Zorg Akkoord wordt de gegevensuitwisseling Acute zorg toegevoegd aan de MeerjarenAgenda van de Wegiz.

Lees hier meer over deze gegevensuitwisselingen.

Wat is de rol van Nictiz in Wegiz?

Nictiz is nauw betrokken bij Wegiz-programma van VWS, vanwege onze specifieke kennis op het gebied van informatievoorziening in de zorg. Wij dragen bij aan alle fasen die doorlopen moeten worden voor het wetstraject. Daarom is er in oktober 2020 binnen Nictiz gestart met het project ‘Werken aan Wegiz’. Binnen dit project wordt er inhoudelijk bijgedragen aan het Wegiz-programma van VWS zoals het ontwikkelen, beheren en implementeren van informatiestandaarden en het meedenken en schrijven aan normen.

Wat is de rol van Nictiz in Wegiz?

Onze experts

Wil je meer weten over het project ‘Werken aan Wegiz’?
Neem dan contact op met de expert binnen Nictiz.
Portretfoto van Sigrid Jansen, adviseur zorgsector en projectleider Wegiz bij Nictiz.

Sigrid Jansen

Sigrid Jansen

Adviseur

Werken aan Wegiz

Bekijk profiel

Samenwerkingen

Voor het project Werken aan Wegiz wordt er nauw samengewerkt met organisaties zoals de NEN en VWS.

De voordelen van Nictiz

Afbeelding van een blauwe achtergrond met een cirkel met een pictogram van een gloeilamp met links daarin een tandwiel en recht een pictogram wat een ict systeem uitbeeldt.

Expertise

Nictiz is dé kennisorganisatie voor de digitale informatievoorziening in de zorg.

Afbeelding met een roze achtergrond en een pictogram dat een netwerk uitbeeldt.

Groot internationaal netwerk

Nictiz beschikt over een groot nationaal- en internationaal netwerk. Van beleidsmakers, koepelorganisaties tot zorgaanbieders.

Afbeelding met een groene achtergrond met een pictogram van een weegschaal.

Onafhankelijke positie

Nictiz staat onpartijdig tussen de partijen in het veld, staat voor het algemeen belang en gedraagt zich onafhankelijk in de uitvoering.

Over Nictiz

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons