Skip to the main content

1. Wat is de titel van de overdracht? ​

De huisarts ontvangt een rapportage van verleende zorg van de meldkamer, ambulance of spoedeisende hulp.

Schema van de rapportage van de meldkamer ambulancezorg, ambulance en spoedeisende hulp naar de huisarts

2. Wat is de aanleiding voor dit bericht?

Een spoedpatiënt kan vaak niet de medische informatie over zichzelf geven. Daarom hebben partijen uit de zorg in de richtlijn ‘Gegevensuitwisseling acute zorg’ vastgelegd welke gegevens van belang zijn om digitaal uit te wisselen. Deze richtlijn vormt de basis voor de informatiestandaard Acute Zorg.

De richtlijn geeft drie rapportage berichten naar de huisarts. Bericht 4 vanaf de meldkamer(MKA), bericht 13 vanaf de ambulance(AMB) en bericht 14 vanaf de spoedeisende hulp(SEH).

3. Wat is een korte beschrijving? ​

Na een spoedsituatie stuurt de meldkamer, ambulance en/of spoedeisende hulp een rapportage van de verleende zorg. De ambulance en de spoedeisende hulp sturen de volledige rapportage naar de vaste huisarts van de patiënt. De meldkamer stuurt de rapportage alleen wanneer er een zelfzorgadvies is gegeven. Het doel is de huisarts volledig op de hoogte te stellen van de spoedsituatie en de verleende zorg.

4. Wie wisselt met wie uit?​

De partij die de zorgactie uitvoert is de verzender van de rapportage. Dit kan de verpleegkundig centralist zijn, wanneer deze zelf een advies geeft aan de patiënt, de ambulanceverpleegkundige wanneer deze zelf na anamnese en onderzoek een interventie pleegt en/of de patiënt advies geeft, of de spoedeisende hulparts zodra de eerste opvang is afgerond.

5. Welke wet is relevant voor deze overdracht?

De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) is relevant, hierin staat aangegeven dat patiënttoestemming kan worden verondersteld. De meldkamer, ambulance en spoedeisende hulp mogen de patiëntgegevens uitwisselen met de aangewezen huisarts zonder expliciete toestemming of machtiging van de patiënt.

De Wet aanvullende bepaling verwerking persoonsgegevens in de zorg is van toepassing, hierin staat aangegeven dat de zorgverlener van de gestelde verplichting op het vaststellen van identiteit van de patiënt mag afwijken zolang dit noodzakelijk is voor het verlenen van spoedeisende zorg aan de patiënt.

6. Hoe verkrijgt de huisarts de gegevens?​

De huisarts ontvangt de rapportage in het HIS, vervolgens verwerkt de huisarts dit zelf in het patiëntendossier. Doordat de informatie gestructureerd is opgestuurd, is dit relatief een eenvoudige handeling. De huisarts kiest zelf welke informatie opgenomen wordt in het dossier.

7. Wat is het doel en de meerwaarde van de overdracht voor de patiënt en zorgverleners?

Het doel van het bericht is de continuïteit van zorg voor de patiënt bij overdracht tussen verschillende zorgverleners in de acute zorg. Daarnaast levert de directe digitale uitwisseling meerwaarde op voor de patiënt en zorgverleners, deze zijn:

  • De patiënt kan er op vertrouwen dat de huisarts volledig op de hoogte is van de spoedsituatie.
  • De huisarts is direct op de hoogte van de recente behandelingen van zijn/haar patiënt.

8. Welke gegevens worden uitgewisseld?

In de rapportage sturen de meldkamer, ambulance en de spoedeisende hulp de gegevens die verzameld zijn tijdens het contactmoment met de patiënt. Deze gegevens worden gestructureerd als rapportage in het bericht gezet, daarbij zijn de persoonsgegevens verplicht. Indien van toepassing kunnen ook bijlagen mee worden gegeven in het bericht.

De volgende gegevens kunnen middels een gestructureerde rapportage gestuurd worden:

De meldkamer rapporteert de volgende gegevens:

  • De reden van de melding, conclusie, diagnose en het advies gegeven aan de patiënt; de kern in de rapportage

De ambulance rapporteert de volgende gegevens:

  • De reden van melding, conclusie, diagnose, de afspraken met de patiënt en de aanbeveling voor de follow-up; de kern in de rapportage
  • De anamnese, lichamelijk onderzoek, beloop en interventie; voor in de bijlage

De spoedeisende hulp rapporteert de volgende gegevens:

  • Het voortraject, de reden van komst, conclusie, diagnose, beleid, aanbeveling voor de follow-up en de afspraken met de patiënt; de kern in de rapportage
  • De anamnese, lichamelijk onderzoek, beloop, interventie, laboratoriumonderzoek, beeldvormend onderzoek, functieonderzoek, overig onderzoek, intercollegiale consulten, verrichtingen van derden, medicatie, overgevoeligheid, contra-indicaties, profylaxe en behandelgrenzen ; voor in de bijlage.

9. Zijn er verschillen voor de gegevens in de richtlijn en het bericht?​

Het bericht is gemaakt conform de afspraken in de richtlijn ‘Gegevensuitwisseling acute zorg’. In deze richtlijn wordt gesproken over drie berichten, in de informatiestandaard zijn deze samengevoegd in één bericht.

10. Welke partijen hebben meegewerkt bij het tot stand komen van het bericht?​

Deze berichten zijn tot stand gekomen na uitgebreide samenwerking tussen alle betrokken partijen. Hiervoor hebben onder andere Ambulancezorg Nederland, de Nederlandse Vereniging van spoedeisende hulpartsen, het Nederlands huisartsen genootschap en Ineen samengewerkt.

11. Implementatie van digitale gegevensuitwisseling bij Acute zorg

Amigo! is een online tool die op een laagdrempelige manier het gehele zorgveld ondersteunt met digitale informatie-uitwisseling. Amigo! bevat praktische stappenplannen hoe je digitale gegevensuitwisselingen in de acute zorg uit de richtlijn ‘Gegevensuitwisseling acute zorg’ kan realiseren.

Zo zijn de implementatiestappen voor de ‘ambulanceoverdracht naar de spoedeisende hulp’ en het ‘digitaal sturen van het verwijsbericht van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp’ uit de informatiestandaard Acute Zorg in Amigo! uitgewerkt.

De voorwaarschuwing, bericht 5, van de meldkamer naar de SEH volgt binnenkort. Dit geldt ook voor de andere berichten uit de richtlijn ‘Gegevensuitwisseling acute zorg’.

Ook is in één oogopslag te zien op welke plekken in Nederland de informatiestandaard is geïmplementeerd. Daarnaast vind je in Amigo! een bibliotheek van patiëntvragenlijsten die artsen online naar hun patiënt kunnen sturen. Kijk snel op amigo.nictiz.nl.

11. Implementatie van digitale gegevensuitwisseling bij Acute zorg

12. Informatie voor leveranciers

Deze berichten zijn gepubliceerd op de informatiestandaard Acute Zorg publicatiepagina.  Hierop staan links naar:

  • Art-Decor; hier vind je de dataset en templates.
  • De wikipagina waarop het ontwerp te vinden is.
  • Downloadlinks voor voorbeeldberichten zowel in HTML als XML.

In samenwerking met

Onze experts

Portretfoto van Gert Koelewijn, product- en programmamanager en medisch informaticus bij Nictiz

Gert Koelewijn

Gert Koelewijn

Productmanager / Programma Manager

Informatiestandaarden

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons