Skip to the main content

Verkenningen

In november 2022 is Nictiz gestart met een zestal verkenningen, waarin we onderzoeken hoe de interactie tussen zorgverleners en patiënten het beste vorm kan krijgen. Het betreft thema’s als het inzien van het dossier, wijzigen van het dossier, maken van afspraken, uitwisselen van documenten, invullen van vragenlijsten en uitwisselen van meetgegevens. Waarbij we bijvoorbeeld verkennen welke gegevens relevant zijn en welke verplicht moeten worden uitgewisseld.

Verkenningen

De inhoud

Er zijn wensen om de huidige standaarden voor gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders en patiënten door te ontwikkelen. Daarom vragen we patiënten, zorgverleners, leveranciers en andere betrokkenen om over die doorontwikkeling mee te denken. De verkenningen bestaan uit interviews, stakeholderbijeenkomsten en werksessies, waarin we voornamelijk functionele informatiebehoeften ophalen. Welke informatie moet, op welk moment, op welke manier uitgewisseld worden? Hoe ondersteunt een informatiestandaard het zorgproces het beste en levert het de meeste meerwaarde op?

Dit zijn de thema’s van de verkenningen:

Inmiddels heeft de startbijeenkomst plaatsgevonden. Een verslag daarvan kun je hier lezen.

De inhoud

Wat is het doel van de Nictiz verkenningen?

Het doel van de verkenningen is het verbeteren van de informatie-uitwisseling tussen zorgverleners en patiënten, door de informatiestandaarden optimaal aan te laten sluiten bij de informatiebehoefte van patiënten en zorgverleners. Concreet moeten de verkenningen begin 2023 – door het zorgveld gedragen – aanbevelingen opleveren voor de doorontwikkeling van informatiestandaarden. Deze informatiestandaarden moeten ervoor zorgen dat:  

  • De patiënt meerwaarde ervaart van het kunnen inzien van zijn medische gegevens;
  • De zorgverlener meerwaarde ervaart van door de patiënt aangeboden gegevens;
  • De interactie tussen patiënt en zorgverlener goed wordt ondersteund;
  • De kwaliteit van zorg verbetert. 

Wat is de rol van Nictiz?

Als dé Nederlandse kennisorganisatie voor digitale informatievoorziening in de zorg heeft Nictiz een leidende rol in het ontwikkelen van informatiestandaarden die nodig zijn om gezondheidsgegevens beschikbaar te stellen en te laten stromen. De opgehaalde aanbevelingen die uit de verkenningen naar boven komen, zal Nictiz gebruiken om de informatiestandaarden ter ondersteuning van de gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en patiënten door te ontwikkelen.

Wat is de rol van Nictiz?

Meedoen

We vinden het belangrijk zo veel mogelijk belanghebbende partijen actief te betrekken bij onze veldverkenningen. Passend bij de mate van beschikbaarheid zijn er verschillende manieren om betrokken te zijn:

1. Deelnemen aan stakeholderbijeenkomsten (halve dagen in november 2022, januari en april 2023).
2. Werksessies volgen (drie tot zes online bijeenkomsten per verkenning, tussen november 2022 en april 2023).
3. Geinterviewd worden (ongeveer anderhalf uur, door één of meer van onze verkenners).
4. Meelezen met de adviezen als klankbordgroep (sinds januari 2023 bij de eerste uitwerking van de adviezen).

 

Samenwerken

Samenwerken is cruciaal bij digitale informatievoorziening in de zorg.
We beschikken over een groot nationaal- en internationaal netwerk van zorgorganisaties, koepelorganisaties, ICT-leveranciers en beleidsmakers.
Dat zetten we graag in om je te helpen bij jouw vraagstuk.

Onze experts

Heb je naar aanleiding van deze pagina vragen, neem dan contact op met een van onze experts.
Portretfoto van Gregory Scholten, product- en programmamanager bij Nictz.

Gregory Scholten

Gregory Scholten

Teamlead Product O&B - Generieke standaarden

MedMij

Bekijk profiel

Alle experts

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons