Skip to the main content

De pre-publicatie van de zibs (zorginformatiebouwstenen) is verbeterd. Het betreft hier de voorlaatste stap in het publicatieproces van zibs, de uiteindelijke publicatie van zibs blijft onveranderd. Deze verbeterde opzet is tot stand gekomen in de maanden juni tot en met oktober 2021 in overleg met en na goedkeuring van het Architectuurteam zibs en de Autorisatieraad zibs. 

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de ‘oude’ opzet zijn: 

De procedure om tot pre-publicatie te komen is nu ‘lichter’ dan de procedure om tot publicatie te komen: de procedures bij publicatie van Open consultatie, Vangnetprocedure, Review door Architectuurteam en Besluitvorming in de Autorisatieraad is vervangen door I bij pre-publicatie, zie figuur 1. 

De verhouding tussen pre-publicaties en publicaties is nu meer parallel in plaats van sequentieel. Toelichting: belangrijke wijzigingen op bestaande zibs en nieuwe zibs worden eerst in een pre-publicatie gepubliceerd en komen niet meer automatisch in de eerstvolgende publicatie terecht, zie met name II in figuur 1. 

Nieuwe situatie route vanaf wijzigingsvoorstel (of voorstel nieuwe zib) naar publicatie: 

Flowchart van het beheerproces voor wijzigingsvoorstel op zib of een voorstel nieuwe zib.
Figuur 1: Route van wijzigingsvoorstel via pre-publicatie naar publicatie

Voor nadere toelichting van zwaartecategorie X, Y en Z vind je in het document ‘Beheerafspraken zorginformatiebouwstenen‘.

Nieuwe situatie: relatie tussen (pre-)publicaties is parallel:

Afbeelding die de synchronisatie laat zien van pre-publicaties ten opzichte van publicaties.
Figuur 2: Pre-publicaties ten opzichte van publicaties

Toelichting samenstelling pre-publicatie (beslismoment I)

In de verbeterde opzet van pre-publicaties zijn de procedures als Open consultatie en de besluitvorming in de Autorisatieraad vervangen door (zie figuur) I. Hieronder wordt nader toegelicht welke criteria bij I gelden, hoe besluitvorming plaats vindt, en wat de rol van de functioneel beheerder is: 

  • Criteria:
    1. De indiener is geconsulteerd over de voorgestelde oplossing met betrekking tot het wijzigingsvoorstel of de nieuwe zib. Dit geldt ook voor een afwijzing op een wijzigingsvoorstel. De uitkomst van deze consultatie zal zichtbaar zijn in BITS. 
    2. Het architectuurteam zibs is geconsulteerd over de voorgestelde oplossing, de nieuwe zib of de afwijzing. De uitkomst van deze consultatie zal zichtbaar zijn in BITS. Daarnaast zal, in veel gevallen en zeker de wat grotere wijzigingen, de voorgestelde oplossing, de nieuwe zib of de afwijzing geagendeerd zijn ter bespreking met het Architectuurteam zibs. 
    3. Een (of meer) specifieke zorgsectoren, waarvoor de betreffende zib belangrijk is, is geconsulteerd over de voorgestelde oplossing, de nieuwe zib of de afwijzing. Dit geldt alleen voor zibs waarvoor een hele duidelijke zorgsector aan te wijzen is, zoals de Apgar-score voor Geboortezorg. 
      Voor algemene zibs, waarvoor geen duidelijke zorgsector aan te wijzen is, moet de functioneel beheerder besluiten een consultatie van een (of meer) zorgsectoren te doen of niet. Dit geldt bijvoorbeeld voor zibs als Probleem en Contact.  

Toelichting: de analysefase eindigt met het formuleren van de voorgestelde oplossing. Indien nodig, worden relevante partijen in deze fase geconsulteerd. 

  • Besluitvorming:
    • Op voorstel functioneel beheerder zib. 
    • In vergadering van Architectuurteam zibs, waarbij criteria expliciet procedureel getoetst worden.  
  • Rol van de functioneel beheerder:
    De functioneel beheerder zibs heeft primair de verantwoordelijkheid om de afgesproken procedures te volgen. Soms is de uitkomst van consultaties niet eenduidig, dan gaat uitkomst van de ene consultatie een andere kant op dan een andere consultatie. In dat geval heeft de functioneel beheerder de verantwoordelijkheid een weging van de uitkomsten te doen van de betreffende consultatie. Hij heeft daarbij de volgende opties: 

    1. Een keuze maken tussen de verschillende uitkomsten van de consultatie en de voorgestelde oplossing, de nieuwe zib of de afwijzing meenemen in de geplande pre-publicatie. Eventueel na overleg met het Architectuurteam zibs of de Autorisatieraad zibs. 
    2. De voorgestelde oplossing, de nieuwe zib of de afwijzing uit de geplande pre-publicatie halen en meenemen naar de eerstvolgende pre-publicatie. 

Toelichting samenstelling publicatie (beslismoment II) 

Aan het bestaande beslismoment II, dat gehanteerd de functioneel beheerder hanteert om te komen tot een bundeling van de beoogde publicatie, worden een aantal extra criteria toegevoegd. Behalve deze extra criteria, blijft dit beslismoment hetzelfde voor publicatie als het nu al is. De extra criteria zijn: 

  • Criteria
    1. Voor een nieuwe zib: deze moet minimaal in één pre-publicatie zijn gepubliceerd. 
    2. Voor wijzigingsvoorstellen categorie X en Y: idem. 
    3. Indien relevant: de bijbehorende generieke technische specificatie is in HL7FHIR beschikbaar of binnen maximaal één jaar na geplande publicatie beschikbaar. 

Zibs (zorginformatie­­bouwstenen)

Zorgverleners leggen voor het grootste deel dezelfde informatie vast. Alleen doet iedereen dat net even anders. Het is dan ook zeer wenselijk dat zij zorginformatie op dezelfde manier registreren. Daarmee kunnen ze informatie hergebruiken, onderling uitwisselen en elkaar begrijpen. Om die informatie herbruikbaar te maken, ontwikkelt Nictiz zibs (zorginformatiebouwstenen).

Zibs (zorginformatie­­bouwstenen)

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons