In gesprek met: Gaby Wildenbos
Fotograaf Equals: Carly Wollaert
Gaby Wildenbos staat in 2024 centraal als één van de rolmodellen tijdens de campagne van Equals op internationale vrouwendag – een campagne gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van inspirerende en ambitieuze vrouwen in de zorg-ICT.
Gaby is strategisch adviseur bij Nictiz. In dit interview vertelt zij over haar constante pad van leren en ontwikkelen aan haar eigen zakelijke pad.
“Tijdens mijn vervolgstudie, toen ik al 30 was, heb ik zoveel steun ervaren van vrienden en familie om te zorgen dat ik dit ging halen.”
Achtergrond
Gaby’s studietijd was een mix van media, technologie en een snufje toekomstvisie. Met een masters degree in ‘Nieuwe media en Digitale cultuur’ gehaald op de Universiteit van Utrecht, onder de arm dook ze dieper de wereld van nieuwe technologieën in, denk aan de tijd toen platforms zoals Hyves net begonnen. “Het was boeiend om te zien hoe groot nieuwe en digitale media kon worden, maar niemand wist precies hoe,” vertelt Gaby. Een van de hoogtepunten van deze studie was een stage in Tokio bij een marketingbureau, waar ze onderzocht hoe verschillende doelgroepen mobiele telefoons gebruiken. “Het gaf me de kans om meer commerciële ervaring op te doen en echt te zien hoe technologie in Japan onderdeel was van het dagelijks leven.”
Na haar studie landde Gaby bij LBI Lost Boys, waar ze drie jaar werkte. Maar na een tijdje was het tijd voor iets nieuws. Ze maakte de overstap naar Stichting Cinekid, een organisatie die zich richt op een jaarlijks filmfestival voor kinderen en een doorlopende educatieve tak heeft. Hier werkte Gaby als projectleider voor de online omgeving. “Werken bij Cinekid was ongelooflijk vervullend; het bracht mijn liefde voor media en mijn passie voor hoe dit in kan zetten voor publieke doeleinden samen.”
Vakgebied
Na een tijd ging het toch kriebelen en wilde ze haar kennis van nieuwe media combineren met het toepassen van die kennis in de zorg. Daar was alleen wel een aanvullende studie voor nodig. Toen Gaby besloot om van de nieuwe media naar de zorg over te stappen, was dat best een grote sprong.
Ze vertelt zelf: “Het was een hele switch, maar mijn nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen hielpen me erdoorheen.” Ze moest terug de schoolbanken in voor een master Medische Informatiekunde.
De weg naar Nictiz
Gaby’s beslissing om zich te verdiepen in ‘Medische Informatiekunde’ kwam voort uit zowel pragmatische als inhoudelijke overwegingen. Ze wilde haar kennis van ICT uitbreiden.
Hoewel ze reeds ervaring had met het leiden van projecten in digitale omgevingen vanuit haar achtergrond in projectmanagement en nieuwe media, ontbrak het haar aan technische expertise. Dit maakte die samenwerking met softwareleveranciers en zelfstandige professionals uitdagend, omdat ze de diepere technische nuances niet volledig begreep. Medische Informatiekunde bood haar een unieke kans om zowel de technische als de medische aspecten van haar vakgebied te verkennen en te begrijpen.
Terug in de collegezalen voelde Gaby zich wel wat ouder dan de rest, ze was tenslotte al 30. Naast haar studie werkte ze ook nog. “Ik heb echt veel steun gehad van mijn vrienden & familie en moest mijn werkuren zo veel mogelijk flexibel indelen om mij op mijn studie te kunnen richten,” deelt ze. Ze begon met de premaster, die ze in een halfjaar afrondde, gevolgd door twee jaar masterstudie en daarna nog vier jaar promotieonderzoek.
Tijdens haar studie werkte ze aan de implementatie van EPIC, een Elektronisch Patiënten Dossier-systeem, in het Amsterdam UMC. Na haar promotieonderzoek vervolgde ze haar carrière bij Brandwondenzorg Nederland, waar ze werkte aan het ontwikkelen en implementeren van een litteken keuzehulp en persoonlijke gezondheidsomgeving. Toen het project bijna was afgerond en de impact van de COVID-19-pandemie haar woon-werkverkeer beïnvloedde, besloot ze over te stappen naar Nictiz, waar ze begon als adviseur met een focus op nationale en internationale projecten.
Bij Nictiz is Gaby’s werk gericht is op het verbeteren van gezondheidsinformatie en digitalisering, Een bewuste keuze vanwege de missie van Nictiz . ‘Wat me aantrok in Nictiz was de onafhankelijke positie, maar vooral de kans om zowel nationaal als internationaal de gezondheidszorg te verbeteren door betere informatie,” legt Gaby uit.
Equals
De Equals campagne en de focus op diversiteit en inclusie sluiten nauw aan bij Gaby’s visie. Ze benadrukt het belang van eigen keuzes kunnen maken, niet alleen in de IT maar in elk aspect van het leven. “De campagne heeft me aan het denken gezet over mijn eigen waarden en hoe belangrijk het is om iedereen zijn of haar eigen pad te laten kiezen. Dit is een fundamenteel principe dat ik in mijn werk bij Nictiz en daarbuiten nastreef,” zegt Gaby.
En wie ziet Gaby zelf als rolmodel in haar leven? “Julia Louis-Dreyfus, bekend om bijvoorbeeld haar rol als Elaine in Seinfeld en meer recent haar podcast “Wiser Than Me”, gebruikt humor als een krachtig middel om gelijkheid tussen mannen en vrouwen bespreekbaar te maken. Ze komt over als een oprechte getalenteerde vrouw die succesvol is in wat ze doet. De moeilijkheden die ze daarin tegenkomt gaat ze niet uit de weg en benadert ze met humor. En het is ook gewoon heel aanstekelijk als zij lacht.”