Skip to the main content
Zibs

Beheer zibs: Wat is BITS?

​In toenemende mate wordt in de zorg aandacht gevraagd om standaardisatie voor het uitwisselen van medische gegevens. De focus ligt veelal op het ontwikkelen van standaarden en niet op het zo efficiënt mogelijk inrichten van het beheer. Een zorgvuldig ingericht beheerproces is echter noodzakelijk om alle betrokkenen inzicht te geven in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken. Een goed ingericht beheer van een standaard verhoogt het draagvlak bij de betrokken partijen, waardoor het doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen in de standaard gestructureerd en soepel zal verlopen. Het rapport Beheer van standaarden in de zorg​​ beschrijft een generiek model voor het beheer van standaarden waarin is opgenomen welke actoren betrokken zijn, welke verantwoordelijkheden zij hebben en hoe het proces rondom de afhandeling van wijzigingsverzoeken verloopt. Nictiz gebruikt dit generieke model als basis voor het inrichten van het beheer van standaarden.​

Beheer zibs: Wat is BITS?

Actoren

Bij het beheer zijn de volgende actoren te onderscheiden:

  • Gebruiker: degene die gebruik maakt van de standaard, en die wijzigingsverzoeken in kan dienen.
  • Houder: degene die eigenaar is van de standaard en eindverantwoordelijk is.
  • Financier: degene die het financiële model bepaalt en de financiën garandeert.
  • Autorisator: degene die de inhoudelijke besluiten neemt over de standaard.
  • Expert: degene die over inhoudelijke kennis beschikt en input levert.
  • Functioneel Beheerder: degene die het proces rondom de afhandeling van wijzigingsverzoeken uitvoert en bewaakt, en zorg draagt voor het doorvoeren van de aanpassingen in de standaard.
  • Technisch Beheerder: degene die de technische omgeving beheert waarin de standaard wordt onderhouden en beschikbaar wordt gesteld.
  • Distributeur: degene die de standaard beschikbaar stelt en hierover communiceert naar alle betrokkenen.

Beheerproces

Het beheerproces is het proces op basis waarvan het mogelijk is aanpassingen in de standaard door te voeren:

Het proces bestaat uit vijf deelprocessen:

​Beheerafspraken

Het afstemmen van aanvullende afspraken met alle personen die bij het beheer van een standaard betrokken zijn, is belangrijk om duidelijkheid te scheppen over de verwachtingen over en weer. Deze afspraken kunnen o.a. betrekking hebben op responstijden, overlegvormen en publicatiemomenten. De invulling van deze afspraken kan per standaard verschillen. De beheerafspraken zijn op de publicatie pagina van de desbetreffende standaard terug te vinden.

Inhoudelijk en zorgbreed

Een zib bevat specificaties voor de functionele inhoud (informatielaag) en vormen daarmee de basis voor verdere technische specificaties op basis van communicatiestandaarden (zoals HL7 berichten bijv. CDA, FHIR) en uitwerkingen op applicatieniveau (bijv. gebruikersinterfaces van epd’s of andere medische software). De zibs faciliteren deze vervolgdoelen maar zijn op zichzelf geen uitwerking hiervan (meer informatie). Oftewel: zibs zijn techniek-onafhankelijk. Een zib is gericht op zorgbrede herbruikbaarheid en bevat in principe geen afspraken die alléén gelden voor één specifieke (groep van) zorgsituatie(s). Deze afspraken worden vastgelegd binnen een zorgsituatie-specifieke informatiestandaard. Oftewel: zibs zijn situatie-onafhankelijk. De uitgangspunten bij het ontwikkelen van technische specificaties van de zorginformatiebouwstenen gebaseerd op communicatiestandaarden staan nader omschreven op Technische communicatiestandaarden en zibs. Verdere algemene toelichting over de zorginformatiebouwstenen zijn terug te vinden in de veelgestelde vragen (FAQ) over zorginformatiebouwstenen.

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons