Skip to the main content

Speerpunten

Ethiek & E-Health

​Veel partijen in de zorg zijn bezig met de ontwikkeling en implementatie van e-health. Dit roept ethische vragen op als: “Aan welke voorwaarden moet e-health voldoen om bij te dragen aan goede, duurzame en verantwoorde zorg?”, “Kan e-health nabije zorg vervangen?”, “Gaat e-health niet zorgen voor ongelijkheid?”. De tijd is meer dan rijp voor het adresseren van de ethische vragen rond e-health. Nictiz organiseert bijeenkomsten en publiceert over dit thema.

Bijeenkomst ‘Maakt e-health goede zorg beter?’

Het is tijd om de ethische vragen bij de inzet vanaa digitale zorg op de agenda te zetten. Op 28 september organiseerde Nictiz in samenwerking met het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG) de eerste bijeenkomst over het thema e-health & ethiek. In de ochtend schetsten ethici, zorgverleners en ervaringsdeskundigen de rol van ethiek bij digitale zorg en innovatie. In de middag konden deelnemers zelf aan de slag met specifieke thema’s, zoals privacy, de moraal van data en de veranderende arts/patiënt relatie. De opbrengst van de dag wordt in een digitaal magazine gepubliceerd dat eind 2017 beschikbaar komt. De vakmedia hebben in onderstaande artikelen de bijeenkomst samengevat:

Bent u benieuwd naar de presentaties van de sprekers in de ochtend, het plenaire deel, klik dan op één van de onderstaande links:​

​23 november​: de ethiek van e-health: recht of plicht?​

De beloftes van e-health zijn groot. Patiënten kunnen meer regie voeren en kunnen zich meer als gelijkwaardige partner van hun zorgverlener gaan opstellen. Om e-health zinvol te gebruiken, wordt inzet verwacht van zowel patiënten als van zorgverleners. Maar hoe ga je daarmee om? Mag je van zorgverleners eisen of hen verplichten om digitale zorg aan te bieden? En is het mogelijk patiënten te verleiden of zelfs van hen te eisen digitaal te gaan werken? Past dat bij goede zorg? Nictiz verzorgt tijdens het Mobile Healthcare​ een workshop erover.

​In deze sessie vragen we het de patiënt en de ethicus. We discussiëren met elkaar over de grenzen van digitale patiëntparticipatie en doen dat aan de hand van drie praktijkvoorbeelden:

  • ​​​Mag een zorgverlener van een patiënt verwachten dat deze voorafgaand aan een consult is voorbereid met informatie uit het dossier wat online beschikbaar is?
  • Mag een patiënt die zelf gegevens meet van een zorgverlener verwachten dat deze die gegevens gezien en beoordeeld heeft?
  • Mag een patiënt van een zorgverlener verwachten dat hij gebruik maakt van beeldbellen in plaats van een fysiek bezoek?

Door:

  • ​Elisabeth van Schaik, ervaringsdeskundige, health coach Stichting IKONE
  • Alistair Niemeijer, Universitair docent en post-doc onderzoeker
  • Moderator: Jaco van Duivenboden, senior adviseur, Nictiz

Denk en doe mee

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe publicaties over patiëntparticipatie en eHealth? En wilt u als een van de eersten uitgenodigd worden voor onze themabijeenkomsten? Meld u dan direct aan bij het ​​​platform Patiënt & eHealth.

Mobile Healthcare

Mobile Healthcare

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons