Skip to the main content

Acute zorg

​​​​​​​​​​​Jaarlijks zijn er 1,7 miljoen behandelingen op de spoedeisende hulp, ruim 4,3 miljoen contacten tussen patiënten en huisartsenposten en 1,3 miljoen ambulance-inzetten (informatie voor Volksgezondheid en Zorg). Om te zorgen dat zorgverleners in de spoedzorg via hun IT-systemen de juiste informatie kunnen uitwisselen, ontwikkelt en beheert Nictiz de  informatiestandaard Acute Zorg.

Acute zorg

Over de sector

Huisartsen, huisartsenposten (HAP), ambulancezorg, spoedeisende hulp (SEH) zijn belangrijke partijen in het acute zorgnetwerk. Dit netwerk start zodra een spoedpatiënt zich meldt met een acute zorgvraag en onmiddellijk hulp nodig heeft voor een mogelijk levensbedreigende situatie door een onverwacht gezondheidsprobleem of letsel. Deze patiënt kan vaak niet de medische informatie over zichzelf geven. Daarom hebben de partijen in een richtlijn vastgelegd welke gegevens van belang zijn om digitaal uit te wisselen in spoedsituaties. Een voorbeeld van digitaal uitwisselen van gegevens binnen de acute zorg is tussen ambulance en SEH. In onderstaande video zie je hoe dit er in de praktijk uit ziet.

De richtlijn

De informatiestandaard Acute Zorg is de landelijke norm voor digitale informatie-uitwisseling binnen de spoedzorgketen. Deze informatiestandaard is gebaseerd op de afspraken die de sector hierover heeft vastgelegd in de richtlijn ‘Gegevensuitwisseling acute zorg’. Het Zorginstituut Nederland heeft dit vastgelegd in het Kwaliteitskader Spoedzorgketen. In deze kwaliteitsstandaard zijn normen, richtlijnen en aanbevelingen vastgelegd die de sector stimuleren iedere patiënt met een acute zorgvraag 24/7 zorg van goede kwaliteit te bieden.

Over de informatiestandaard

De informatiestandaard Acute Zorg zorgt ervoor dat alle acute zorgverleners via hun eigen computersysteem, op voor iedereen begrijpelijke manier informatie aan elkaar overdragen.  Partijen uit de zorg hebben in de richtlijn ‘Gegevensuitwisseling acute zorg’ vastgelegd welke gegevens van belang zijn om digitaal uit te wisselen. In totaal gaat het om 23 berichten die de informatievoorziening tussen de huisartsenpost, huisarts, spoedeisende hulp, meldkamer en ambulance ondersteunen. De informatiestandaard sluit hierop aan:

Een visual waarin de 23 berichten rondom de informatiestandaard Acute Zorg getoond zijn

klik hier voor een grote versie van de afbeelding

Per bericht hebben we uitgewerkt wie met wie uitwisselt, wat er wordt uitgewisseld, welke wet relevant is en nog meer.
Klik hieronder op het type bericht voor meer informatie.

Bericht Type bericht Betrokken zorgverleners
1, 21 Spoedmelding Huisarts, Huisartsenpost, Meldkamer
5 Voorwaarschuwing Meldkamer, Spoedeisende hulp
2, 22 Bevestiging Meldkamer, Huisarts, Huisartsenpost
12 Spoedeisendehulpterugkoppeling Spoedeisende hulp, Ambulance
8, 9, 10 Overdracht Ambulance, Spoedeisende hulp
15 Huisartsentriagistverwijzing Huisarts, Huisartsenpost, Spoedeisende hulp
17, 18, 19, 20 Triagistverwijzing Meldkamer, Spoedeisende hulp, Huisarts, Huisartsenpost
4, 13, 14 Rapportage Meldkamer, Ambulance, Spoedeisende hulp, Huisarts
3,7,11 Spoedsamenvatting Huisarts, Meldkamer, Ambulance, Spoedeisende hulp
23, 24 Ambulanceverwijzing Ambulance, Huisartsenpost, Huisarts
6 Inzetopdracht Meldkamer, Ambulance. Dit is een intern bestaand bericht en geen standaard onder beheer van Nictiz.

 

Met spoed beschikbaar

In de acute zorg is het van levensbelang dat zorgverleners in één oogopslag relevante medische gegevens en informatie over de acute situatie van een patiënt kunnen overzien. De Richtlijn Gegevensuitwisseling acute zorg beschrijft welke gegevens van belang zijn digitaal uit te wisselen.

Wil jij ook met je spoedzorgketenpartners werken aan betere ondersteuning van de zorgverleners en sneller de juiste zorg voor de patiënt? Zet dan vandaag nog de eerste stap en maak de zorg voor spoedpatiënten sneller en efficiënter door digitale gegevensuitwisseling.

Samenwerking

Samenwerking is cruciaal bij digitale informatievoorziening in de zorg. In de acute zorg werken wij nauw samen met onder andere deze partijen.

Implementatie

Afbeelding met een blauwe achtergrond en een pictogram dat werkzaamheden uitbeeldt.

Kennisplatform Amigo!

Ben je werkzaam op de ambulancedienst, huisartsenpost of spoedeisende hulp? En wil digitaal informatie uitwisselen? De implementatie van de informatiestandaard Acute Zorg kan een tijdrovend proces zijn. Gelukkig heeft Nictiz veel kennis in huis! Ga snel naar het kennisplatform Amigo! voor implementatie-ondersteuning.

Naar Amigo!
logo Met Spoed Beschikbaar

Versnellingsprogramma

Met spoed beschikbaar is een programma van de branche-, patiënten- en beroepsorganisaties in de acute zorg. Het programma helpt de spoedzorg in het realiseren en versnellen van digitale informatie-uitwisseling. Ook hiervoor is Amigo! een handig hulpmiddel. Samen met VZVZ ondersteunen wij het programma.

Website Met spoed beschikbaar
Afbeelding van de paper Gegevensoverdracht van ambulance naar SEH

Ambulance -> SEH

Welke activiteiten zijn nodig voor het overdragen van de patiëntgegevens vanuit de ambulance naar SEH? Dit whitepaper helpt bij het tot stand brengen van de gegevensuitwisseling van ambulance naar SEH op basis van de informatiestandaard Acute Zorg. Het geeft ziekenhuizen en ambulancediensten handvatten om de implementatie uit te voeren.

Naar whitepaper

Onze expert

Portretfoto van Gert Koelewijn, product- en programmamanager en medisch informaticus bij Nictiz

Gert Koelewijn

Gert Koelewijn

Productmanager / Programma Manager

Informatiestandaarden

Bekijk profiel

Ik wil graag

Contact opnemen

Ik wil graag

Met een expert praten

Vrijblijvend

Contact opnemen met Nictiz

Go to top

Volg ons